Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

Bild: Peter Svenson Nobbar. Färdtjänstens chef Peter Norling anser att det är upp till resenärerna att ta reda på vilket betalningssätt som blir billigast för dem.

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Kommunen vägrar betala tillbaka

Färdtjänstchefen Peter Norling tycker att Britta Larssons ärende hanterats korrekt och tänker inte återbetala något.

- Generellt gäller att du själv som färdtjänstresenär ska göra en bedömning om du behöver månadskort. Vårt månadskort är inget högkostnadsskydd, säger Peter Norling.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

Med detta avser han den rutin som gäller i en del andra kommuner, exempelvis Stockholm, där färdtjänsten inte ska kosta den enskilde mer än ett månadskort. I Stockholms fall 550 kronor i månaden för den som är över 65 år.

I Göteborg kostar månadskortet 610 kronor men Britta Larsson betalade vissa månader 1440 kronor för sin 92-årige makes resor.

Britta Larsson tror att många gamla, liksom hon själv, inte inser att de har rätt att köpa månadskort.

På detta svarar färdtjänstchefen Peter Norling:
- Det är jättesvårt för mig att säga, men det går inte att utesluta; precis som det kan finnas personer som köper månadskort och inte reser så många gånger så att de tjänar på det.

Hur många åker färdtjänst i Göteborg och betalar mer än 610 kronor i månaden?
- Det skulle vara fullt möjligt att se det. Jag har ingen uppgift om vi tittat på det eller inte.

Peter Norling vet dock hur många kort färdtjänsten säljer per månad: mellan 1000 och 1200, till de totalt omkring 18 800 personer som är berättigade till färdtjänst.

För fem år sedan var frågan uppe om ett högkostnadsskydd i färdtjänsten. Men det blev inget av det.
- Vi har tagit upp det med våra politiker men någon sådan utredning finns inte i dagsläget. Frågeställningen finns med när vi inom de närmaste åren ska se över våra avgifter, säger Peter Norling.

87-åriga Britta Larsson har lusläst det informationsmaterial hon hittat om reglerna för färdtjänst.
I den utförliga broschyren "Så fungerar färdtjänsten" står inget om att månadskortet är till för alla.
- Det står inte heller att månadskortet bara är avsett för vissa grupper, svarar färdtjänstchefen.

Om Britta Larssons förslag att skriva in klara besked i färdtjänsttillståndet om vad som blir billigast för den enskilde, säger Norling att det inte skulle fungera eftersom priset på enkelresor kan ändras.
- Jag har respekt för att resenärer kan missförstå informationen, men jag har inte varit med om att någon vänt sig till oss om att de betalat felaktiga avgifter på grund av det.

I år kostar en enkelresa med färdtjänsten 45 kronor, ett månadskort 610 kronor. I fjol var priset 40 respektive 580 kronor.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.