Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer
Bild: Anders Ylander

Kommunal ryter ifrån efter att chaufför misshandlats

Efter att en busschaufför blivit misshandlad förra veckan höjs nu rösterna från fackförbundet Kommunal: Buss- och spårvagnschaufförers försämrade arbetsförhållanden tas inte på allvar. Samtidigt visar siffrorna från Västtrafik att våldet mot chaufförer minskar.
– Jag tror att det finns ett mörkertal, säger Västtrafiks säkerhetschef Fredrik Högbom.

Efter att en busschaufför förra veckan blivit misshandlad av ett ungdomsgäng han bett lämna bussen kommer nu starka reaktioner från Kommunal. Både ordförande och ombud från fackföreningen berättar om försämrade arbetsförhållanden, där hot och våld blivit en del av vardagen. Samtidigt visar statistik från Västtrafik att anmälningarna faktiskt minskat genom åren.

– Statistiken speglar inte verkligheten, säger Martin Andreasson, regionalt fackligt ombud för trafik inom Kommunal väst.

Enligt Martin Andreasson från Kommunal blir chaufförer allt mer utsatta. Bild: Anders Ylander

Hot och våld har blivit normaliserat

GP har tagit del av Västtrafiks anmälningsstatistik, och den visar en nedgång av våld mot busschaufförer i Göteborgs stad, sedan 2014. Från 24 anmälningar gällande misshandlade förare under 2014, till under tio det gångna året. Våldet mot spårvagnschaufförer har också minskat, men i mindre utsträckning. Efter en hög siffra 2017, där antalet anmälningar låg på 20 stycken, är siffran i år nere på 9.

Enligt Martin Andreasson visar inte siffrorna verkligheten: det hårdare arbetsklimatet har i stället blivit allt mer accepterat bland stadens chaufförer, enligt honom.

– Det vi ser är att det blivit allt mer normaliserat. Anmälningsbenägenheten gällande våld och hot har gått ner, säger han och fortsätter berätta om hur han i arbetet som ombud ofta hör skräckexempel.

– En chaufför har tvingats gå ner i arbetstid. Hon inte vågar inte köra linjebuss längre. Jag känner till många förare som blivit misshandlade. En är inte tillbaka efter ett och ett halvt års sjukskrivning.

Han har även personliga erfarenheter.

– Jag har blivit spottad på flera gånger.

Martin Andreasson, regionalt fackligt ombud för trafik inom Kommunal väst. Bild: Privat

"Överlag så är det en hotfull stämning i bussar och spårvagnar idag"

Anna Skarsjö är ordförande för Kommunal väst och även hon säger att hon allt oftare får höra om ett förvärrat arbetsklimat för chaufförerna som kör Västtrafiks fordon.

– De senaste två åren så har jag märkt en ökning av rapporter om våld och hot från våra skyddsombud. Det gäller främst vid biljettkontroller, men det drabbar både buss- och spårvagnsförare. Överlag så är det en hotfull stämning i bussar och spårvagnar i dag.

Anna Skarsjö, Ordförande för Kommunal väst. Bild: Kommunal

Försämrad kommunikationen

Enligt Martin Andreasson brukade det hållas möten mellan Kommunal och Västtrafik, där bland annat chaufförers utsatthet kunde diskuteras. Men detta ska ha upphört 2017, då Västtrafik i stället började förlita sig på rapporter från sin egen utsända personal. Detta i sin tur ledde till en försämring i kommunikationen mellan Västtrafik och buss- och spårvagnschaufförerna, menar han.

– Chaufförerna får inte svar på sin oro, de får istället höra "Det där är inte mitt område". Förare upplever både hot och våld. Bland annat när de försöker kontrollera biljetter, och allt Västtrafik svarar med är "Det är klart ni behöver kontrollera biljetter", säger han och fortsätter.

– Hade de gett någon bra förklaring till ändringen så hade vi godtagit den, men det har de inte. Västtrafik kommer ibland med jättebra ändringar. Men när de är fel ute har vi ingen möjlighet att framföra det. När vi försökte i våras så blev vi lovade ett svar, men ingen återkom.

Västtrafik välkomnar Kommunal till möte

Västtrafiks säkerhetschef Fredrik Högbom säger till GP att det såklart är allvarligt ifall Kommunals anställda känner att deras oro inte tas på allvar.

– Men de kanske helt enkelt inte känner till alla de satsningar Västtrafik gjort för att öka säkerheten. Min egen anställning är ett resultat av den, säger han och berättar hur bland annat försöket med trygghetsvärdar var så framgångsrikt att de åter igen kommer komma i tjänst till våren.

Kommunal säger att chaufförer blir allt mer utsatta, men er statistik visar något annat. Vad tror du det beror på?

– Jag tror det finns ett mörkertal. Ett mörkertal vi arbetar hårt för att motverka. Men samtidigt har ju trafiken ökat de senaste åren, och antalet anmälningar har fortfarande gått ner. Så det är positivt.

Vad beror mörkertalet på?

– Våra partners och Västtrafik bör bli tydligare i vikten av att rapportera incidenter. Redan vid nyrekrytering och under anställningen bör man påminna och prata om vikten av det.

Angående mötena med Kommunal säger Fredrik att han själv aldrig stängt ute någon.

– 2017 var före min tid, men de är alltid välkomna. I veckan satt jag faktiskt i ett möte med ett ombud från Kommunal.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.