Fler stationer. Nu ska nya betalstationer monteras upp, så att bara genomfartstrafiken omfattas av trängselskatt i Backa.
Fler stationer. Nu ska nya betalstationer monteras upp, så att bara genomfartstrafiken omfattas av trängselskatt i Backa.

Klart för Backaundantaget

Så fort nya betalstationer är på plats träder Backaundantaget i kraft. Det beslutade regeringen under torsdagen.

ANNONS
|

I samma stund som trängselskatten infördes 2013 uppstod diskussionen att hur boende i Backa var inlåsta och inte ens kunde ta sig till affären utan att betala trängselskatt. Och redan inför valet 2014 lovade båda blocken att problemet skulle rättas till snarast.

Sedan har tiden gått.

Men för ett par veckor sedan passerade frågan riksdagens skatteutskott och när regeringen nu fattat sitt beslut är det till sist klart. Nu hänger det bara på hur snabbt betalstationerna monteras upp, sedan är Backaundantaget ett faktum. Finansminister Magdalena Andersson (S) är glad att processen är klar.

Hur kan det ha tagit så lång tid?

ANNONS

– Det har varit en lång process. De förslag som först lades fram visade sig inte leva upp till rättssäkerhetskraven. Därför är jag glad att vi kunnat fatta det här beslutet nu.

Varför är det här viktigt?

– Det har funnits klagomål i Backa över hur det utformats från början och jag har stor förståelse för det. Det man ville var ju att undvika genomfartstrafik genom Backa, men jag kan förstå att det blir väldigt konstigt för Backaborna att behöva betala trängselskatt om man ska åka till affären och köpa mjölk.

Boende i till exempel Skår och på delar av Guldheden har precis samma problem. Varför undantag bara för Backa?

– Nu har vi gjort det här undantaget. Det omfattar ganska många personer.

Jo, men de som bor i Skår och Guldheden är ju lika inlåsta?

– Göteborg stad kom in med ett förslag om undantag just för Backa, och det är det vi levererar på nu.

Öppnar för det här beslutet för just den här diskussionen?

– Ja, så är det ju alltid med all skattelagstiftning. Det finns en gränsdragningsproblematik och någonstans går gränsen.

Hur tror du att det här beslutet påverkar det brist på folkligt stöd som redan tidigare fanns för trängselskatten i Göteborg?

ANNONS

– Här fanns en välgrundad kritik mot hur systemet var utformat och det är därför vi gjort förändringen. Jag hoppas att leder till att fler tycker att trängselskatten är någonting som kan accepteras, inte minst som det ger viktiga infrastrukturinvesteringar till Göteborgsregionen.

Det finns inte en risk att det blir tvärtom, att folk uppfattar systemet som godtyckligt?

– Det är självklart man måste rätta till de fel som blivit med det man infört, utan att kasta ut hela barnet med badvattnet. Vi behöver göra infrastrukturinvesteringar och jag hoppas att folk ser det.

ANNONS