Karlsten: Vilka idioter som går på det där

Varje gång jag åker bil från Stockholm till Göteborg och passerar Södertälje känner jag mig listig, streetsmart. Motorvägssmart? Det inträffar när jag passerar skylten som visar att vägen till Göteborg går via E20. Haha! Vilka idioter som går på det där, tänker jag för mig själv.

Det här är en krönika. Ställningstaganden är skribentens egna.

ANNONS
|
Emanuel Karlsten
Emanuel Karlsten

Tittar på de stackars bilarna som svänger av där i tron att de åker den bästa vägen. De vet inte vår väg! Vi som känner till vägarna, vi som bor i Göteborg. Nej, Stockholmarna får guppa omkring på E20, gasa och bromsa, åka fem kilometer längre, komma fram en halvtimme senare (35 minuter enligt kartan) och framförallt ha en riktigt jobbig körning. Det kan de gott ha. Tänker jag. Först. Sen kommer fyra timmars körning till och tanken går vidare. För vad är det för uselt system som i decennier skyltar så uppenbart fel mellan landets två största städer? Vad kan orsaken vara? Är det så att E20 går långsammare och därför blir säkrare? Jag kommer hem och begär ut statistik från Transportstyrelsen. Nej, det är tvärtom. Sedan 2016 har nio dödsolyckor inträffat i trafiken på E20, mer än dubbelt så många än de fyra som inträffat på vägen via Jönköping. Jag ringer Claes Tingvall, en nestor inom trafiksäkerhet och personen bakom trafikens “nollvision” - att ingen ska dö på vägarna. Idag har han hunnit bli pensionär, men tidigare var han Trafikverkets trafiksäkerhetsdirektör. Jag hittar honom i en gammal artikel i GP från 2011, där han får kommentera faktumet att det redan då var dubbelt så farligt att åka till Göteborg via E20, än E4. “Sorgligt” och “obegripligt” sa han om skyltningen då. Nu suckar han igen och säger samma sak. Han berättar om den svåra vetenskapen kring skyltande. Att det finns direktiv i Europa om att skylta via E-vägar och att vägen via Jönköping delvis är en riksväg. Men i det här fallet, menar Tingvall, är det bara ologiskt. E20 är dålig, osäker, inte mötesfri och högt trafikerad. Det vet alla om. Han vill minnas att han till och med var med och tog ett beslut om att skylta om? Att alla var överens om att ett undantag krävdes. Jag ringer Trafikverket för att fråga om beslutet. Ingen minns eller hittar underlag till något sådant, i alla fall inte nu under semestertider. Däremot är det ingen nyhet för någon att E20 är ett sämre alternativ. Så varför har inget hänt? Byråkrati.

ANNONS

Vägvisningsreglerna säger att Sverige ska skylta vägens slutdestination, “fjärrorten”. Att därför undanhålla Stockholmare att E20 slutar i Göteborg vore förvirrande, resonerar Trafikverket. Och eftersom E4:s slutdestination är Helsingborg går det inte heller att skylta att det är vägen till Göteborg. Det har funnits en diskussion om att lösa det genom att göra om Örebro till en fjärrort, och då slippa skriva att vägen till Göteborg går via E20. Men det blev inget med det. Kompromissen blev istället en skylt norr om Södertälje som torrt informerar: Göteborg via Jönköping, E4. Göteborg via Örebro, E20. Inget mer. Inget om E4:ns enorma fördel i säkerhet, snabbhet och miljövänlighet.

Ett slag i luften. Ett ingenting.

Du och jag är motorvägssmarta nog att veta bättre, välja rätt, men under tiden vi funderar över skyltningen fortsätter det att dö ovetande bilister på E20.

comments

Kommentarer

Vad tycker du?

Här nedan kan du kommentera artikeln via tjänsten Ifrågasätt. Märk väl att du behöver skapa ett konto och logga in först. Tänk på att hålla god ton och att inte byta ämne. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Inlägg som bedöms som olämpliga kommer att tas bort och GP förbehåller sig rätten att använda kommentarer i redaktionellt innehåll.

ANNONS