Inger Roempke, 72, bor i Kallebäck och kör mindre till centrala Göteborg sedan trängselskatten infördes.
Inger Roempke, 72, bor i Kallebäck och kör mindre till centrala Göteborg sedan trängselskatten infördes.

Inger, 72: Trängselskatten är orättvis i Kallebäck

Det är inte bara i Backa som trängselskatten ställer till problem. Nu höjs kritiska röster på andra sidan staden. – Så som den är utformad nu är den inte rättvis. Om det bara hade varit i centrum man betalade hade det varit bättre, säger Inger Roempke från Kallebäck.

ANNONS
|

Regeringen vill göra om trängselskatten i Backa. Syftet är att endast de bilar som kör genom stadsdelen ska betala avgiften. På så vis slipper de boende som kör till och från stadsdelen betala avgiften i det egna området.

Det välkomnas av de Backabor som känt att trängselskatten har ställt till problem. En av dem är Kjell Klähm, 68, som har tagit bilen till Selma Lagerlöfs torg för att handla. Han är inte emot trängselskattens grundprincip.

– Men det heter ju trängselskatt så den ska inte drabba oss som bor här ute, säger han.

Det är inte bara Backabor som anser att trängselskatten slår orättvist. Nu höjs röster mot trängselskattens utformning i stadsdelen Örgryte.

ANNONS

Inger Roempke, 72, bor i Kallebäck tillsammans med sin man. De har ändrat sina vanor sedan trängselskatten infördes.

– Vi tar bilen och handlar i Mölndal nu för att slippa avgiften. Vi åker inte alls in lika mycket som förr till Göteborg. Så det drabbar ju handeln i centrum negativt.

Hon är pensionerad och behöver därför inte ta sig till och från arbetet, och hon säger att hon tycker om att bo och röra sig runt Kallebäck. Men hon anser att det är fel att trängselskatten drabbar de som bor i stadsdelar som ligger nära centrala Göteborg.

– Jag tycker illa om avgiften. Så som den är utformad nu är den inte rättvis. Om det bara hade varit i centrum man betalade hade det varit bättre, säger hon.

Men det är inte aktuellt med några fler undantag, enligt Ann-Sofie Hermansson (S), ordförande i Kommunstyrelsen.

– Det är onekligen så att Backaborna har drabbats extra hårt. Vi gör det här undantaget för att Backaborna blev inlåsta i sin stadsdel, det var exceptionellt.

Hon har förståelse för de boende i andra stadsdelar som också känner sig drabbade.

– Jag har respekt för det, men det är ändå så att om man jämför situationen så hade Backaborna hade en extra orimlig situation.

ANNONS

Men Kallebäcksbon Inger Roempke får medhåll från Christopher Högström, 26, även han från området. Han jobbar i Mölndal och undviker därför trängselskatten på väg till jobbet. Men han och hans sambo har ändå ändrat sina vanor. De kör mycket mindre bil nu, berättar han.

– Överlag tycker jag att trängselskatten är olämplig. Egentligen tycker jag att det är rätt att vi bilister är med och betalar, men då vill jag ha tydlig information om att pengarna går till rätt sak, säger han.

  1. Regeringen menar att trängselskattens utformning skapar problem för boende och verksamma i Backaområdet.
  2. Redan från och med nästa år vill man därför att Backaborna ska vara undantagna trängselskatt.
  3. Nya kontrollstationer väster om Backa ska registrera de bilar som passerar. Därmed kan de bilar som inte kör till och från Backa undantas avgiften för trängselskatt.
  4. Endast resor som innebär att man passerar både någon av betalstationerna i det så kallade Backaskaftet och någon av de nya kontrollpunkterna väster om Backa inom 30 minuter, kommer att beskattas.
  5. Finansminister Magdalena Andersson (S) och infrastrukturminister Anna Johansson (S) presenterade det nya förslaget i en debattartikel i GP.
ANNONS