Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Bild: Olof Ohlsson

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Ingen kan vara nöjd med projektet på Skeppsbron

Ja, det var väl bara logiskt att byggprojektet på Skeppsbron inte fick godkänt av kommunfullmäktige. Ingen var riktigt nöjd med den lösning som låg på bordet. Frågan är dessvärre om det finns förutsättningar att rädda situationen. Samt om någon lärdom dragits av fiaskot.

Det här är en analyserande text. Slutsatserna är skribentens egna.

För ett par veckor sedan släppte kommunstyrelsen igenom planen för Skeppsbron. Men det var inte i någon större enighet – och med vetskap om att kommunen skulle gå närmare en miljard kronor back på att bebygga stadens kanske mest attraktiva mark.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

LÄS MER: Stadens ledning redo att ta miljardförlust på Skeppsbron

Planerna har pågått sedan Götatunneln byggdes för 15 år sedan och kantats av otaliga sorger och bedrövelser. Som händelsen för drygt ett år sedan, då trafikkontoret plötsligt fann att kostnaderna för allmän platsmark skulle bli en miljard kronor dyrare än vad den första kalkylen givit vid handen.

Det gick inte som tänkt

Och efter att kommunstyrelsen misslyckats med att göra mycket mer än att föreslå vissa saker som kanske kan pressa ned förlusterna något låg ärendet alltså på kommunfullmäktiges bord på torsdagen.

Helt i linje med allt som har med Skeppsbron att göra gick det inte riktigt som tänkt.

Sedan ärendet var uppe i kommunstyrelsen hade Demokraterna, Vänsterpartiet och Miljöpartiet – till övriga partiers förvåning – pratat ihop sig, i ett sista försök att stoppa förlustprojektet.

LÄS MER: Nu ska kostnaderna på Skeppsbron jagas

– Jag är jättebesviken på Alliansen, för att ni inte orkar nu när ni fått chansen, sa Martin Wannholt (D) och yrkade på en minoritetsbordläggning – som när Socialdemokraterna valde att lägga ned sina röster till och med blev en majoritetsbordläggning.

Ingen gemensam linje än

V, MP och D har olika ingångar i frågan – medan de tidigare till varje pris vill undvika att bygga det underjordiska garaget vill de senare ha en helt ny detaljplan – och det är i dagsläget inte helt klart vad en bordläggning ska leda fram till. De tre partierna har inte kommit fram till en gemensam linje, i vart fall inte än.

Och för att nå majoritet och därmed kunna ändra på planerna måste fler partier vara med. Mycket av debatten på fullmäktigemötet gick således ut på att försöka övertyga allianspartierna och Socialdemokraterna om det olämpliga i att sätta igång ett projekt man redan på förhand vet kommer att vålla illröda siffror, i ett läge då det finns en hel del annat som också behöver tas om hand.

– Nu får vi tid att diskutera och lösa det här, sa Emmali Jansson (MP).

Motstridiga viljor

Och både alliansföreträdare och socialdemokrater sa att de var öppna för samtal. Om än med viss tvekan och vissa förbehåll. Som att det måste finnas hyresrätter i planen, annars är det inte intressant.

Ja, det finns väldigt många motstridiga viljor i det här. Och det är inte det enda som försvårar.

Ann Catrine Fogelgren (L) pekade på ett annat bekymmer, nämligen att det är geologiskt svårt att bygga på Skeppsbron. "Det kommer att bli dyrt hur vi än gör", sa hon.

Någonting som illustrerades ytterligare av nästa ärende på listan, "färdplan för Älvstaden", där Alliansens medskick var att exploateringsgraden måste ökas: "så att vi kan nå en hållbar stadsutveckling med ekonomi i balans".

Dyrt att bygga vid älven

Det är svårt och dyrt att bygga vid älven och risken för ett nytt Skeppsbron kan finnas på fler håll. Till exempel väntar vi fortfarande på att utbyggnaden av Frihamnen ska komma igång, sedan den första detaljplanen stoppades, just av oro för ekonomin.

Och problemet med kalkyler som visar sig slå fullständigt fel tillhör dessvärre inte heller det förgångna. Ja, jag syftar förstås på linbanan, som kanske inte går att bygga eftersom den verkliga kostnaden visat sig vara långt mer än dubbelt så hög som trafikkontorets första bedömning.