Infekterat bråk mellan Cityhandlarna och Trafikkontoret

Sedan förra veckan gäller tuffare regler för när tung trafik får köra i området runt Domkyrkan. Beslutet gör att flera handlare nu känner sig motarbetade av Trafikkontoret. – De är kverulanter, säger Anette Thorén på Trafikkontoret.

ANNONS
|

– Det här är bara ett nålstick bland många. Vi känner oss extremt motarbetade, säger Karin Lindberg som driver Engelska Tapetmagasinet, som ligger i hörnet Västra Hamngatan och Vallgatan.

De nya reglerna innebär att fordon tyngre än 3,5 ton bara får köra i området kring Domkyrkan mellan 05 och 11 på vardagar. Det får konsekvenser när det gäller leveranser för handlarna.

– För många innebär det absolut att leveranserna blir försenade.

"De lyssnar inte på oss"

Till GP sa Anette Thorén, projektledare på Trafikkontoret, den 12:e januari att hon hade uppfattningen att de flesta handlare och logistikföretag hade förståelse för de nya reglerna. Den bilden delar inte Karin Lindberg. ­

– Vi har haft möten med Trafikkontoret men de lyssnar inte på oss. Agendan är redan bestämd, säger Karin Lindberg.

Målar upp kaotisk bild

Trafikkontoret i Göteborg målar upp en bild av att trafiksituationen i centrum som kaotisk och problematisk, något som inte stämmer, enligt Karin Lindberg. Hon menar att de små handlarna i centrum länge har motarbetats och missgynnats.

ANNONS

– Tusentals parkeringsplatser har försvunnit. Det är orimligt höga parkeringsavgifter så att vanligt folk inte ska kunna handla. Dessutom kommer Västlänken utöver det. Sammantaget kan man tycka att de inte borde försvåra för oss ännu mer, vilket man nu gör i och med det här med varuleveranserna, säger hon.

60 medlemmar i Cityhandlarna

Cityhandlarna är en sammanslutning med 60 medlemmar. Fram till årsskiftet var Gunnar Eistam ordförande där. Turerna mellan handlarna och Trafikkontoret har varit många och invecklade, enligt honom.

– Den här texten kanske ni skulle publicera på Nöje i stället, säger han och fortsätter:

– Kommunen bjuder in oss till möten, men då har de redan bestämt allt. Sedan säger de att besluten är fattade tillsammans med handlarna. Det spelar ingen roll vad vi säger. Det har vi konstaterat många gånger.

Trafikkontoret: "De är kverulanter"

Anette Thorén, projektledare för citylogistik på Trafikkontoret, suckar när hon hör om Cityhandlarnas kritik.

– De är kverulanter. VI har haft dialog med dem. Förra hösten hade vi flera möten. Jag bad dem även att ta fram en representant som kan sitta med i en förbättringsgrupp, men sedan har jag inte hört från dem. Det här gör mig faktiskt upprörd att höra men vi får göra ett nytt försök för att få en dialog.

ANNONS

Nya regler för tung trafik

  1. Från och med 11 januari får bilar tyngre än 3,5 ton inte köra i området mellan Vallgraven och Kungstorget i söder och hamngatorna i övriga väderstreck.
  2. Totalt omfattas ett område på ungefär 100 000 kvadratmeter av förändringarna.
  3. Reglerna kommer att utvärderas efter sex månader. Eventuellt kan området komma att utökas efter det.
  4. Syftet är att öka tryggheten och tillgängligheten och att minska buller och utsläpp

Olika intresseföreningar i centrum

  1. Innerstaden i Göteborg är den största föreningen. Kommunen, handlare och fastighetsägare står bakom.
  2. Cityhandlarna var tidigare med i Innerstaden i Göteborg men bröt sig loss. Nu är man på väg att närma sig igen.
  3. Vi inom Vallgraven (ViVa) är en del av Innerstaden i Göteborg och är handlarnas intresseförening. I den ingår nu Cityhandlarna..
ANNONS