Haverirapport: Stenafärja nära kollidera med atomubåt

En ny haverirapport visar att en färja från Stena Line var mycket nära att krocka med en brittisk atomubåt hösten 2018. Kollisionen undveks genom en snabb undanmanöver från färjan. Detta rapporterar DN.

ANNONS
|

Den var mitt på dagen den 6 november 2018 och den svenskägda färjan Stena Superfast VII var på väg från Belfast på Nordirland till Cairnryan i Skottland. Då upptäckte utkiken på färjans kommandobrygga ett ubåtsperiskop. På bryggan såg man sedan på periskopets kölvatten att ubåten låg på kollisionskurs mot färjans kurs.

Från det att upptäckten gjordes ska färjans befäl ha gett order om att gira åt babord inom 20 sekunder. Tack vare den undanmanövern kunde ubåten passera på endast 50-100 meters avstånd.

Detta konstateras i en haverirapport som lades fram på torsdagen.

– Det var nära, en situation som var ganska prekär, säger Jörgen Lorén, som är Safety and Security Manager vid rederiet Stena Line, till DN.

ANNONS

Han har samarbetat med den brittiska statliga kommissionen, Marine Accident Investigation Branch i rapporten.

Gjorde felaktig manöver – kunde fått betydande skador

En kollision med ubåten hade enligt haveriutredningen kunnat orsaka ”betydande skador” då ubåten träffat färjans skrov under vattenlinjen.

Ombord på färjan ska 215 passagerare och en besättning på 67 personer befunnit sig.

Namnet på den atomdrivna ubåten har inte offentliggjorts, men den löpte ut från den brittiska flottans bas Clyde i Faslane i Skottland.

Ubåtens besättning ska ha sett färjan i periskopet, men hade inte radarn påslagen. När avståndet minskade så girade ubåten babord, vilket är en felaktig manöver som gjorde att avståndet mellan ubåten och färjan krympte ytterligare när de möttes.

LÄS MER:Försvarets övning – jagar ubåt utanför västkusten

För att ha minskat risken för kollision skulle det korrekta förfarandet ombord på ubåten istället ha varit att dyka till säkert djup.

Enligt rapporten hade ubåten ett högre befäl ombord som inte ingrep och händelsen ska inte heller ha rapporterats. Emellertid ska ubåten ett dygn senare ha beordrats upp till ytan när den blev känd för Royal Navy.

”Det var extremt lyckosamt att Stena Superfast VIII:s utkik upptäckte ubåtens periskop”, skriver haverikommissionen, som även berömmer sinnesnärvaron hos färjans befäl.

Tredje tillbudet på fyra år

För att personalen på kommandobryggorna ska vara alert inför oväntade situationer har Stena Line sedan fler år ett särskilt träningsprogram tillsammans med Chalmers.

ANNONS

– Ett inslag är att ha skarp utkik, och det visade sig ju här hur viktigt det är. Det går inte bara att förlita sig på tekniska system som radar. I det här fallet gick det lite sjö därute och när periskopet kom upp så ser man på bilderna att det är som ett litet huvud som poppar upp, säger Jörgen Lorén till DN.

Detta var det tredje tillbudet på fyra år mellan Royal Navys ubåtar och civil sjöfart. Flottan rekommenderas nu att göra en oberoende översyn.

LÄS MER:Stena Line bygger superfärjor i coronakrisen

comments

Kommentarer

Vad tycker du?

Här nedan kan du kommentera artikeln via tjänsten Ifrågasätt. Märk väl att du behöver skapa ett konto och logga in först. Tänk på att hålla god ton och att inte byta ämne. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Inlägg som bedöms som olämpliga kommer att tas bort och GP förbehåller sig rätten att använda kommentarer i redaktionellt innehåll.

ANNONS