– XC40 är vår första modell i segmentet kompakta SUV:ar och den breddar målgruppen för Volvo som varumärke och tar det även i en ny riktning, säger Håkan Samuelsson, vd och koncernchef.
Volvo Cars valde att nobba den just nu pågående bilmässan i Frankfurt för sin lansering.
Istället valde man Kungsträdgården i Stockholm och Milanos modemässa som de enda platserna iEuropa för premiärvisningen.Via en videolänk på Volvos Facebook-sida fick hela världen vidhalv tolv-tidenfölja lanseringen från Milano.
– Den är en fräsch, kreativ och karakteristisk ny medlem i Volvos modellprogram. Därför känns det helt naturligt att premiärvisa XC40 här i Milano, en vibrerande europeisk hotspot för mode, konst, design och livsstil, säger Håkan Samuelsson.
"Lika enkelt som att ägaen mobiltelefon"
Samtidigt som Volvo Cars introducerar XC40 förnyar man även den traditionella modellen för bilägande med den nya prenumerationstjänsten ”Care by Volvo”, skriver Volvo Cars på sin hemsida.
Care by Volvo, som blir tillgängligt i och med lanseringen av XC40, gör bilägandet lika transparent, enkelt och problemfritt som att ha en telefon, skriver Volvo.
Tjänsten påminner om att ha ett mobiltelefonabonnemang. Kunden betalar en färdigförhandlad månadsavgift under 24 månader.Efter två år kan kunden få en ny bil.
Det innebär att handpenningar, prisförhandlingar och lokala prisskillnader tillhör det förgångna.
– Med Care by Volvo introducerar vi en ny, modern modell för bilanvändning. I en tid då konsumenterna är vana vid transparenta, fasta avgifter för alla slags tjänster kan den traditionella modellen för att köpa och äga en bil upplevas som krånglig. Care by Volvo förändrar det i grunden, säger Håkan Samuelsson.
Beroende på den regionala tillgängligheten kommer Care by Volvo även att inkludera en rad concierge-tjänster såsom tankning, tvätt och städning, hämtning för service och leverans av varor som köpts på nätet direkt till bilen.
Första modellen med Volvos trecylindriga motor
Vid produktionsstart kommer XC40 att kunna fås med dieseln D4 eller den bensindrivna fyrcylindriga T5 med Drive-E-drivlina.
Fler drivlinealternativ, inklusive en hybridiserad och en helt elektrisk version, tillkommer längre fram.
XC40 blir även Volvos första modell som kan fås med Volvo Cars nya trecylindriga motor.
Produktionen av nya XC40 startar vid Volvo Cars fabrik i Gent i Belgien i november.
Orderböckerna och prenumerationspaketet Care by Volvo är emellertid öppna för kunder redan nu.
Ska konkurrera i det tuffaste prissegmentet
Genom att lansera en mindre suv ger sig Volvo in i ett av detuffaste prissegmenten: mindre stadsjeepar .
– XC40 är vår första bil i det här snabbväxande segmentet. Den har ett tydligt fokus på dagens hektiska stadsmiljö, säger Håkan Samuelsson,vd och koncernchef.
De små och mellanstora suv:arna samt crossover-modellerna harunder det första halvåret i år haft enförsäljningstillväxt på 33 procent i Europa.
Under årets bilmässan i Frankfurt har dessutom tillverkare som Citroën, Hyundai, Kia och Seat lanserat nya uppdaterade modeller inom samma segment.
Fokus på säkerhet i stadsmiljö
Under lanseringen lyfte Volvo fram säkerheten som ett försäljningsargument.
För att underlätta för förfaren i stadsmiljö har XC40 bland annat utrustats med Volvos automatiska styrassistans, som väjer för faror iställetför att bara bromsa.
– Våra säkerhets- och förarstödsystem identifierar och undviker aktivt potentiella problem. Du som förare kan slappna av mer och njuta av själva körningen, säger Malin Ekholm, Vice President, Volvo Cars Safety Centre.
XC40 är precis som dess storasyskon inom Volvo-familjen utrustad med flera funktioner som går att nå via den pekskärm som är placerad mellan de främre sätena.
– Precis som de större SUV-modellerna XC60 och XC90 är XC40 utrustad med Volvos uppkopplade system Sensus, som styrs från den numera välbekanta stora pekskärmen på mittkonsolen, säger Ödgärd Andersson, Vice President Electricespå Volvo Cars.