Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

Bild: Olof Ohlsson

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Haga kommer att förändras med Västlänken

Debatten blev den förväntade. Precis som beslutet. Det mest omstridda inslaget i Västlänkenbygget har nu passerat kommunfullmäktige. Men arbetet med att förklara vad det är som ska göras i Haga och varför återstår helt uppenbart fortfarande.

Det här är en analyserande text. Slutsatserna är skribentens egna.

Utanför kommunfullmäktigesalen stod en grupp personer under gula paraplyer och skanderade "Stoppa Västlänken, rädda Göteborg".

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

Nu var det inte den frågan som var på agendan för dagen, även om man kunde få det intrycket av delar av debatten – trots att Hampus Magnusson (M) inledde med att konstatera att beslutet om att bygga Västlänken och resten av det västsvenska paketet fattades av kommunfullmäktige för tio år sedan.

Däremot fanns den mest omdiskuterade delen av Västlänken, Hagastationen, på dagordningen – och utan att förenkla det särskilt mycket handlar debatten om tre delar: stadsrummet, störningarna och nyttan.

Stationsområdet kommer att förändras

• Beslutet handlade om hur området kring stationen ska förändras. Som GP berättade tidigare i veckan ska det byggas en större spårvagnshållplats, en helt ny busshållplats, nya cykelbanor.

LÄS MER: Så förändras Haga med Västlänkenstationen

Det är satsningar om 660 miljoner kronor. Hampus Magnusson (M) talade i debatten om "ett nytt stadsrum som ska lyfta området" och en knutpunkt som ska hjälpa till att lösa upp trafikinfarkten kring Brunnsparken genom att sprida trafiken.

Axel Darvik (L) pekade på att detta på sikt kommer att göra området kring stationen till en mer levande del av staden, ett utvidgat centrum.

Miljö kommer att ta stryk

Området i anslutning till Hagakyrkan kommer alltså genomgå en kraftig förändring – och det har förstås ett pris. I handlingarna till ärendet framgår att "detaljplanen sammantaget medföra mycket stora negativa konsekvenser för naturmiljön". Peter Danielsson (D) pekade på att Haga redan i dag har Sveriges sämsta luftkvalitet och varnade för att det kommer att bli ännu sämre under byggtiden.

• Under delar av våren och sommaren kommer både Vasabron och Rosenlundsbron att vara avstängda samtidigt. Samtidigt har Transportindustriförbundet aviserat att de vill ha möte med kommunledningen. Oron är stor för svårigheterna att nå fram med gods. Om detta har vi rapporterat i GP under veckan.

LÄS MER: Broarna stängda samtidigt – i fyra månader

LÄS MER: Transportbranschen begär krismöte om trafiken i Göteborg

Under debatten talade Karin Lindberg (D) om hur innerstadshandeln kommer att drabbas ännu mer när bygget av Västlänkens Hagastation kommer igång: "Ni har sagt nej till innerstadshandeln", sa hon till Alliansens ledamöter.

Viktigt nav eller helt onödig

• Men mest av allt handlar det om nyttan. Varför en station i Haga? Peter Danielsson hänvisade till de simuleringar som Trafikverket gjort och slog fast att Haga kommer att bli en "totalt ointressant bytespunkt". Och att vägen dit i sig är en onödig omväg som kommer att ge 85 procent av resenärerna längre restid.

De som är för ser det helt annorlunda. Axel Darvik sa att Haga kommer att bli en viktig bytespunkt för alla som ska till eller från de västra stadsdelarna. Han pekade på att man nu tar beslut om en utbyggd spårvagnshållplats, förberedd för stadsbana med 45 meter långa spårvagnar. Och att man på sikt fullt ut kommer att kunna utnyttja potentialen av busskörfälten på Övre Husargatan. Och kanske, en vacker dag, att det rullar stadsbana från Billdal och vidare genom Allén mot centrum.

Ingen nytta alls. Eller en viktig knutpunkt. Vem som får mest rätt vet vi inte förrän någonstans kring 2035.

Att investeringarna i Haga ska göras vet vi däremot. Demokraterna och Sverigedemokrater röstade emot. Övriga röstade för, vilket innebar att voteringen slutade 60-21.