Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer

Ingen prenumeration
  • Mitt GP
  • Korsord
  • Erbjudanden
  • Logga ut
1/4

Här är lyxmärkena som kopieras mest

Intresset för lyxiga märken är stort – och ökande. Det gör att de oseriösa aktörernas intresse att tjäna pengar också ökar. Märken som Gucci, Chanel och Louis Vuitton kopieras friskt. Och det finns en klassisk väska som är mest kopierad i hela världen världen.

Folks intresse för de mer exklusiva märkena bara ökar, men efterfrågan växer även marknaden för piratkopior. På auktionshuset Bukowskis kommer det in en strid ström av förfalskade föremål, som påstås komma från de stora modehusen.

Malin Sveholm, expert på mode och vintage på auktionshuset Bukowskis och också en av ”Antikrundans” experter, berättar att en del kommer in i god tro. Andra anländer med produkter som de med största sannolikhet vet är falska – men skulle det visa sig att föremålet är oäkta är det Bukowskis som får ta smällen.

LÄS MER: Så vet du att märkesväskan är äkta och inte fejk

– En del har fått en sak i present och blir generade när det visar sig inte vara äkta. Vi kan få in en väska som köptes för 20 år på en flygplats i tron att den var äkta, som sedan visar sig vara fejk.

">
Malin Sveholm, expert på mode och vintage på auktionshuset Bukowskis. Bild: Bukowskis
Malin Sveholm, expert på mode och vintage på auktionshuset Bukowskis. Bild: Bukowskis

Hon fortsätter:

– I dag handlar konsumenten mycket via nätet, det har öppnat upp möjligheten för oseriösa aktörer, så den marknaden har exploderat. Det finns skrämmande mycket piratkopior. Men det finns också en större medvetenhet om att de finns.

Märkena som kopieras mest

Märkena som det finns flest kopior av i dag är Gucci, Chanel och Louis Vuitton, men det varierar efter vad som är i ropet, berättar Malin Sveholm.

Men den mest kopierade väskan i välden är den klassiska Kellyväskan från Hermès – uppkallad efter furstinnan och skådespelerskan Grace Kelly.

Världens mest kopierade väska är den klassiska Kellyväskan från Hermès, uppkallad efter furstinnan och skådespelerskan Grace Kelly. Bild: Bill Ingraham
Världens mest kopierade väska är den klassiska Kellyväskan från Hermès, uppkallad efter furstinnan och skådespelerskan Grace Kelly. Bild: Bill Ingraham

Vuitton, Gucci och Chanel säljs mest

Vilka märken får ni in mest av?

– Vi får in väldigt mycket Vuitton, Gucci och Chanel. Det finns mycket av Gucci och Vuitton då de har en "lägre" prisklass än Hermès och Chanel.

Också andrahandsmarknaden för märkesföremål växer. Man köper kvalitetsmärken man sen kan sälja vidare, och de föremålen går att laga om de skulle gå sönder.

– Folks intresse är väldigt stort och växande, där bidrar miljötänket och vi går mer ifrån slit och släng tänket.

LÄS MER: Här är prylarna som ökar i värde när du köper dem

Så tjänar man pengar på sin märkesväska

För att tjäna mest pengar på sin märkesväska när den säljs vidare, gäller det att att ha en riktig ikon. De som har mest budgivare och inbringar mest pengar, enligt Malin Sveholm, är Kelly- och Birkinväskorna från Hermès, Flapbags från Chanel, och Vuittons modell Noé.

– Vissa special edition-föremål är svårare att sälja, en del tror att special edition är likhetstecken med att de inbringar pengar, men så är det inte. Som Muminmuggarna, folk trodde att alla muggarna drog in mycket pengar. En del drar in en hundralapp, och andra har blivit ikoner som kostar tusentals kronor.

Ökar vårt intresset för märkesvaror?

– Absolut, det är en märkeshets. Och i en värld där influencers påverkar, då vi matas med bilder från våra idoler. Deras jobb är att marknadsföra en livsstil, prylar och märken, då påverkas vi väldigt starkt och vill äga det som de har. Det är viktigt att det ser ut att man har de här sakerna, även om de är fejk.

Tullen stoppar tusentals förfalskningar

Det är ett stort inflöde av förfalskade varor i Sverige, under förra året stoppade Tullverket över 56 000 förfalskade varor. Däribland kläder, accessoarer, mobiltillbehör och leksaker.

– De som förfalskar varor är trendkänsliga, är något trendigt siktar de in sig på det. De är förvånansvärt snabba på att snappa upp vad som är trendigt i varje land, säger Suzan Kalinagil, specialist på produktsäkerhet och immaterialrätt på Tullverket.

">
Suzan Kalinagil är nationell specialist immaterialrätt och produktsäkerhet på Tullverket. Bild: Björn Dalin
Suzan Kalinagil är nationell specialist immaterialrätt och produktsäkerhet på Tullverket. Bild: Björn Dalin

Hon menar att de sett en skiftning hos köparna, tidigare handlande de en piratkopia på semestern och tog hem, nu klickar man lätt hem varan. En del är väl medvetna om att varan är förfalskad, men inte alla.

Suzan Kalinagil berättar att de ibland möts av åsikten att ”det spelar väl ingen roll om man köper en fejkprodukt då företagen tjänar så mycket pengar”. Men det ligger ju mer bakom menar hon, som är värt att tänka på.

LÄS MER: SKF i världsomfattande razzior med polis – jagar livsfarliga falska kullager

– Produkten kan vara farlig, smycken kan innehålla för mycket bly, solglasögon kan sakna UV-skydd, tyger kan innehålla gifter, delar kan lossna från leksaker, och mediciner kan i bästa fall - innehålla ofarliga saker.

Man får köpa en enstaka oäkta vara på semestern och ta in den i landet. Men tar man in flera - har tullen möjlighet att ingripa för att undersöka om det är för kommersiellt bruk. Och om rättighetsinnehavaren, till exempel Gucci, bekräftar att de är falska ser Tullverket till att varorna förstörs.

Tullen får också stoppa varor som köpts på nätet från tredje land.

Det finns länder inom EU, exempelvis Italien och Frankrike, där man kan få böter på upp emot 100 000 kronor om man bär en oäkta märkesväska eller motsvarande.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.