Snabbguide: Västlänken på 90 sekunder

ANNONS
|

Vad är Västlänken?

Det är en sex kilometer lång tunnel för pendeltåg under centrala Göteborg. Dessutom ingår ytterligare två kilometer nyanlagd järnväg ovan jord. Fyra kilometer av tunnel går i berg. Två kilometer kommer att byggas i öppna schakt, ungefär som när Götatunneln byggdes.

Hur mycket kostar den?

Enligt Trafikverkets beräkningar ska den kosta 20 miljarder kronor i 2009 års prisnivå. 2006 räknade Trafikverket med att Västlänken skulle kosta 12 miljarder kronor. De senaste tre årens projektering har kostat 820 miljoner kronor och sysselsatt omkring 200 personer.

Vem betalar?

Västlänken ingår i Västsvenska paketet som totalt kostar 34 miljarder kronor. 17 av dem står staten för, 14 miljarder kommer från trängselskatten. Övriga som lägger in pengar i detta är Göteborgs stad (1,25 makr), Västra Götalandsregionen (0,82 makr) och Region Halland (0,18 makr).

ANNONS

Varför vill politikerna att den ska byggas?

Pendeltågstrafiken i regionen behöver förstärkas om fler ska kunna använda sig av kollektivtrafiken. Kapaciteten på Göteborgs central slår i taket under rusningstid och spåren räcker inte till. Politiker på alla nivåer vill öka kollektivtrafikresandet och förenkla för människor i och runt Göteborg att arbetspendla.

Vilka är för och vilka är emot tunnelbygget?

I Göteborgs kommunfullmäktige finns två partier som är motståndare till Västlänken. De är Sverigedemokraterna och Vägvalet. Även kommunalrådet Martin Wannholt är emot bygget. Han uteslöts nyligen ur Moderaterna, men sitter efter samarbete med Vägvalet kvar som kommunalråd.

Hur långt har planerna kommit?

En förstudie av Västlänken var klar 2002. Där studerades fem alternativ och ett förstärkningsalternativ studeras. Man beslutar att gå vidare med tre av dessa och ett förstärkningsalternativ. 2007 beslutas att Västlänken med dragning Haga-Korsvägen är det alternativ som bäst uppfyller kraven. Projekteringen började 2011. I höstas var miljökonsekvensutredningen klar och ett antal samråd inför detaljplaner har hållits. Byggstart beräknar Trafikverket till år 2018.

Var ska stationerna ligga?

Västlänken har tre stationer. En vid nuvarande Centralstationen, en i Haga och en vid Korsvägen.

Hur många beräknas använda sig av Västlänken?

Trafikverket räknar med att 60 000 personer per dygn ska använda sig av Västlänken när tunneln är klar 2026. Totalt räknar man med 75 000 resenärer men då behöver även andra utbyggnader, till exempel den planerade höghastighetsbanan mellan Göteborg och Borås, ha byggts.

ANNONS

När ska Västlänken vara klar?

Enligt Trafikverket ska tunneln börja trafikeras år 2026.

Läs också: Löftet: Västlänken blir inte dyrare

ANNONS