GP rapporterade om planerna på spårväg på Engelbrektsgatan första gången i mars förra året. I artikeln finns ett filmklipp som visar hela sträckan.
GP rapporterade om planerna på spårväg på Engelbrektsgatan första gången i mars förra året. I artikeln finns ett filmklipp som visar hela sträckan. Bild: Stefan Berg

Nytt spårvagnsspår utreds – ska gå rakt genom Heden

Ett spårvagnsspår tvärs över Heden kan vara ett lyft för kollektivtrafiken och samtidigt sätta ner foten för Hedens omdiskuterade framtid. V och MP fick med sig byggnadsnämnden på sin idé, vilket pausar planerna på en reservspårväg på Engelbrektsgatan intill.

ANNONS
|

Senast i februari berättade GP om planerna på en spårvagnslänk längsmed Engelbrektsgatan mellan Skånegatan och Södra vägen. Syftet är att säkra framkomligheten när spårvagnstrafiken påverkas av byggnationer i olika delar av staden, till exempel etapp två av Västlänksarbetet vid Korsvägen.

Ärendet var uppe på byggnadsnämndens möte under tisdagen, men i stället för att fatta beslut om en eventuell detaljplanestart röstade politikerna för en bordläggning. I ett yrkande föreslog nämligen Vänster- och Miljöpartiet att en alternativ sträckning utreds: Från Valand, längsmed slutet av Vasagatan och tvärs över Heden bort mot Bohusgatan.

Sträckningen skulle vara en del av det vanliga spårvagnsnätet och inte bara en reservkapacitet som i fallet med Engelbrektslänken.

ANNONS

– Den får samma funktion som Engelbrektsgatan men det blir en genare väg från Vasastan bort mot Stampgatan och Svingeln. Vi tycker det är värt att titta på innan man bygger fast sig i en nödlösning, sa Johan Zandin (V), andre vice ordförande i byggnadsnämnden.

Johan Zandin (V) är andre vice ordförande i byggnadsnämnden.
Johan Zandin (V) är andre vice ordförande i byggnadsnämnden. Bild: Björn Larsson Rosvall / Exponera

Ökad kostnad

Martin Wannholt (D) var den som yrkade på bordläggning av ärendet, bland annat med hänvisning till att Engelbrektslänken i dagsläget beräknas kosta 190 miljoner kronor att bygga. Den ursprungliga kostnadsberäkningen låg på 150 miljoner.

– Bara för att ha reservkapacitet om det blir kaos. Den behövs säkert, men om vi kan göra en ny dragning som också ger bra kollektivtrafik är det värt att pröva, sa han.

Men frågan om att bebygga Heden är som bekant ganska komplicerad och Ann Catrin Fogelgren (L), första vice ordförande i byggnadsnämnden, var också skeptisk till idén från V och MP.

– Dels är det ett stort ingrepp på Vasagatan med alla träd. Dels är jag tveksam till att låsa ett spårvagnsspår över Heden innan man har bestämt sig för hur Heden ska utformas och vilka verksamheter som ska vara där, sa hon.

LÄS MER:Här planeras för Göteborgs nya spårvagnssträcka

Många möjligheter

Några träd behöver sannolikt inte huggas ner, svarade Johan Zandin, och hänvisade till den befintliga spårvagnstrafiken jämte allén i Vasagatan.

ANNONS

– När det gäller Heden: Ja, det blir att man sätter ner foten om Hedens utveckling, men det ser jag snarare som en fördel. Ett problem med de diskussioner som har varit är att det funnits så många möjligheter. Jag tror det kan vara bra att bestämma sig för vilken del av Heden som ska bebyggas och vilken som ska lämnas öppen. Sedan kan man fortsätta diskutera vad som ska byggas, sa han.

Hur ser ni på risken att reservspårvägen inte är på plats när behovet av den aktualiseras?

– Det är en av grejerna vi ska titta på under månaden vi nu har på oss att fundera, om det går tidsplanemässigt, så att man inte omöjliggör andra viktiga projekt, sa Johan Zandin.

LÄS MER: Dialog om Heden görs om igen

Fakta: Planer för Heden

Planerna på att göra någonting som kan lyfta den gamla exercisheden i centrala Göteborg har funnits så länge någon kan minnas.

I maj 2013 beslutade politikerna i byggnadsnämnden att skynda på processen, som redan då pågått under lång tid. De gav fem arkitektteam i uppdrag att ta fram skisser.

Efter utställning och dialogprocess presenterades ett inriktningsdokument som klubbades av byggnadsnämnden i december 2015.

Protester från i första hand fotbollsrörelsen ledde till att politikerna backade och startade en ny dialogprocess i juni 2016.

comments

Kommentarer

Vad tycker du?

Här nedan kan du kommentera artikeln via tjänsten Ifrågasätt. Märk väl att du behöver skapa ett konto och logga in först. Tänk på att hålla god ton och att inte byta ämne. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Inlägg som bedöms som olämpliga kommer att tas bort och GP förbehåller sig rätten att använda kommentarer i redaktionellt innehåll.

ANNONS