Efter att linbaneprojektet skrotats pekar allt mot att kollektivtrafikbehovet kommer att täckas upp med elfärjor och elbussar istället. Men en konsultrapport som Västtrafik beställt visar att lösningen i bästa fall avlastar en procent av trafiken över Hisingsbron – i värsta fall skulle trafiken till och med öka.
– Vi säger att man måste hitta en lösning. Det sägs att Hisingen kommer bli som ett nytt Trollhättan i och med utvecklingen på Norra Älvstranden och Lundbyområdet, vilket kommer ge ett stort behov av ökade transporter, säger Gertrud Ingelman (V), ledamot i trafiknämnden.
LÄS MER:Linbanans ersättare kan öka trängseln – i stället för att minska den
Vänsterpartiet vill därför se över huruvida den nya Hisingsbron helt och hållet kan reserveras för kollektivtrafik och gång- och cykeltrafik. Förslaget presenterades på GP Debatt under torsdagen.
Tanken är detta ska ske när Marieholmstunneln är färdig, samt Tingstadstunneln renoverats.
– De kommer att ge en enorm ökning av kapaciteten för biltrafik, dessutom har vi Älvsborgsbron och Angeredsbron. När tunnlarna är färdiga kommer det att ge fyra bilpassager över älven, säger Gertrud Ingelman.
Bedömer ni att det finns någon som helst realism i det här förslaget?
– Det är framförallt vid rusningstrafik som det skulle vara aktuellt. Ibland måste man tänka lite utanför boxen. Det här är en sak som skulle lösa flera problem. Både kollektivtrafikkapacitet till Hisingen men också trängseln vid trafikinfarten till Centralen och Nils Ericsonsplatsen.
LÄS MER:Förslaget: Förbjud biltrafik runt Brunnsparken
"Lite av ett slag i luften"
Demokraternas enda ledamot i trafiknämnden sågar förslaget helt och hållet.
– Det är ett dåligt förslag både för miljön och framkomligheten. Om man ska leda om biltrafiken så uppstår större trafikproblem på andra ställen, mer köer och större utsläpp, säger Henrik Munck (D).
Socialdemokraterna har samma invändningar och är kritiska mot förslaget.
– Vänsterns förslag skulle bara göra det besvärligt för alla som är beroende av bil mellan Hisingen och fastlandet. Risken är att folk tvingas köra omvägar och det leder till mer köer och utsläpp, säger Blerta Hoti (S), ledamot i trafiknämnden.
Både Socialdemokraterna och Demokraterna är noga med att betona att Hisingsbron planerats för användande av bägge trafikslag.
– Det här lite av ett slag i luften och det skulle kräva väldigt omfattande utredningar, expertkunskaper på trafikkontoret, Västtrafik och Trafikverket. Vill vi verkligen in i det träsket undrar jag, säger Blerta Hoti.
– Det är självklart kollektivtrafiken ska ha framkomlighet på bron, det är redan beslutat. Men att biltrafik ska ha framkomlighet är lika självklart, det är också beslutat, konstaterar Henrik Munck.
LÄS MER:Förslaget om Götaälvbron som grön oas ratas av tung politiker