Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer

Ingen prenumeration
  • Mitt GP
  • Korsord
  • Erbjudanden
  • Logga ut

Polisen: ”Det blir mer och mer streetrace”

Streetracingen har på kort tid blivit rekordstor i flera svenska städer, visar GP:s granskning. Men kommunpolisen Niklas Svensson köper inte streetrace-folkets önskan om att bli lämnade i fred i industriområdena.
– Det är olagligt. Precis som det är olagligt att stjäla eller knarka, säger Niklas Svensson.

Enligt polisen är det främst oljudet som upplevs som ett problem bland personer boende i närheten av vissa sträckor där streetracers kör om nätterna.

– Det de inte tänker på är att folk fem kilometer bort kan vakna när de kör. Vi hade en gravid kvinna i somras som bodde nära en av de här industrivägarna, som sa att hon inte sovit på månader under helgerna, säger Niklas Svensson, kommunpolis i polisområde syd som innefattar bland annat Frölunda, Högsbo och Mölndal.

Niklas Svensson vill få ett slut på den olagliga streetracingen. Bild: Anders Ylander
Niklas Svensson vill få ett slut på den olagliga streetracingen. Bild: Anders Ylander

Streetracing ökar i hela Sverige

GP:s granskning visar att den illegala streetracingen på kort tid vuxit sig rekordstor i flera svenska städer. De illegala evenemangen, där även race på motorvägar och centrala vägtunnlar förekommer, kan i dag samla uppemot 2 000 åskådare i Göteborg. En enkät som GP skickat ut till streetrace-crews och streetrace-profiler runt om i landet, i bland annat Stockholm, Helsingborg, Karlstad, Trestad och Jönköping, visar att intresset för den illegala underground-sporten ökat även där.

I Göteborg säger även polisen att man märkt hur den illegala motorsporten blivit allt synligare det senaste året.

Vad är det för brott de gör sig skyldiga till?

– Det är småbrott. Olika typer av trafikbrott som ger böter. Fortkörning ifall vi ställer oss med laser. I vissa fall kan vi välja att ta med besiktningsmän och besiktiga bilarna. Det förekommer ju att förare fraktar dit bilarna på släp – bilar som inte är ute på vägarna. Men problemet i grunden handlar om att det väsnas och inte är säkert, säger Niklas Svensson.

Problem över hela stan – när streetracers förflyttar sig

Polisen i Göteborg samordnar i dag inte arbetet mot stans illegala streetrace. När exempelvis polisen i område Syd avbryter ett race i Mölndal och de hundratals bilarna med publik och förare förflyttar sig till Tuve, blir det upp till polisen på Hisingen att prioritera bland de polispatruller som finns tillgängliga där.

Niklas Svensson känner också väl till de enorma race som vid flera tillfällen dragit igång på E6 på Hisingen.

– Det är helt sjukt. Det är mot alla regler som finns och rent av livsfarligt. En dag kommer det ske en olycka, säger Niklas Svensson.

Hur man ska lösa problematiken råder det dock delade meningar om. Niklas Svensson själv anser att streetracingen ska byggas bort.

– Enligt mig så ska man bygga bort det i stadsmiljön i alla fall. Få bort dem från centrum-kärnan och träng ut dem på landsbygden, säger han.

Olika åsikter om hur man löser problemet

Men han får inte medhåll från alla – inom trygghetsgrupperna i de olika kommunerna, där trygghetssamordnare och polis för dialog, råder det olika åsikter om vad som fungerar bäst.

– I Mölndal har man börjat sätta upp hinder på en del vägar. Det handlar framför allt om väglinjer men också väghinder. Men i Göteborg har man inte nappat än. Man tycker att problemet bara flyttar på sig om man sätter upp farthinder i industriområdena. Att om Västra Göteborg sätter upp farthinder, så kommer man få problemet på Hisingen istället.

Streetrace-communityt menar ju att de hellre kör i industriområden där de inte stör någon. Och att ni genom att jaga bort dem därifrån och genom att sätta upp väghinder på industrivägarna, tvingar ut dem på mer trafikerade vägar. Hur ser du på det argumentet?

– Man kan inte argumentera så. De ska inte köra olagligt någonstans. Det är som att säga, nej nu får jag inte stjäla i den här butiken. Så i ren protest stjäl jag i butiken bredvid. Det är förbjudet, säger Niklas Svensson.

Polischefen: ”Fattar deras argument”

Även Anders Börjesson, biträdande polisområdeschef i Storgöteborg, känner igen problematiken.

– Det här fenomenet har ju funnits i alla tider. Och vi får mycket klagomål kopplade till streetrace. Jag är inte förvånad över att lokalpolisområdena jobbar för att få bort detta, det killarna gör är olagligt och farligt. Men det är klart att man önskar att vi kunde lägga resurserna på annat än att behöva hålla på med det här varje lördagskväll, säger Anders Börjesson.

Han känner igen streetrace-communityts argumentation och önskemål om att bli lämnade ifred i industriområden istället för att köra ute på trafikerade vägar.

– Jag fattar deras argument på något sätt. Men vi har samtidigt regler att följa. Att göra som idag, att själv ta sig rätten att stänga av allmänna vägar, det funkar inte. Man får väl försöka förmå kommuner att inleda en dialog och försöka hitta ett område där dom får vara. Hitta något ställe som är avspärrat och tryggt. Men det behöver gå den lagliga vägen, säger Anders Börjesson.

Kommunalpolisen Niklas Svensson ställer sig inte heller negativ till att ordna lagliga alternativ för streetracers.

– Jag vill verkligen betona att det är kanon med motorsport. Det finns ingen som hade varit gladare än jag om kommunen fixat en bana åt dem. Men man får inte glömma att det olagliga är en del av hela outlaw-kulturen. Hälften av dem är där för kicken av att polisen kommer.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här!