Mattias Jonsson, Socialdemokraternas ordförande i Göteborg.
Mattias Jonsson, Socialdemokraternas ordförande i Göteborg. Bild: Anders Ylander

Mattias Jonsson (S) kritiserar tidigare spårvägsbasens uttalande: "Förkastligt"

Socialdemokraternas ordförande i Göteborg reagerar kraftfullt på den tidigare ordföranden för Göteborgs spårvägars uttalanden till GP på tisdagen – då han sa "ta dig i häcken" och lade på luren. Mattias Jonsson kontaktade Endrick Schubert under onsdagsmorgonen.
– Att säga så till en journalist så som det uttrycks i GP att Endrick har sagt är helt förkastligt. Jag vill vara väldigt tydlig med det.

|

GP publicerade på tisdagen en intervju med Endrick Schubert (S), som var ordförande för Göteborgs spårvägar fram till slutet av förra året. I intervjun går han till frontalangrepp mot kommunstyrelsens ordförande Axel Josefson (M) och säger att han inte är "särskilt begåvad". Han använder även hårda uttryck om GP och säger till GP:s reporter "ta dig i häcken", innan han lägger på luren.

LÄS MER:Tidigare spårvägsordförande till GP:s reporter: "Ta dig i häcken"

Strax efter publiceringen ringer riksdagsledamoten Mattias Jonsson, ordförande för Socialdemokraterna i Göteborg självmant till GP för att ta avstånd från uttalandena.

– Att säga så till en journalist så som det uttrycks i GP att Endrick har sagt är helt förkastligt. Jag vill vara väldigt tydlig med det, säger Mattias Jonsson.

LÄS MER:Efter GP:s granskning: Göteborgs spårvägar bekräftar omfattande fusk

Han menar att GP:s granskning av Göteborgs spårvägar är motiverad och att det måste respekteras av de politiker som berörs.

– Är det så att det finns en tystnadskultur och så vidare av det här som kommer fram, då är det all rätt att granska det. Det måste hanteras och det är alla journalisters rätt att göra det, så jag vill tydligt uttrycka det till dig att det är ingenting på något sätt som vi står för som parti.

LÄS MER:Josefson (M): Mer borde gjorts tidigare

Endrick Schubert har inga uppdrag kvar inom Göteborgs kommun och inte heller några andra uppdrag för partiet. Han är dock fortfarande medlem.

Innebär detta några åtgärder från ert håll i och med att du reagerar så här?

– Det som det innebär är att jag kommer att kontakta Endrick och prata med honom om detta. För det som du beskriver i den här artikeln att han har uttryckt är förkastligt och så gör vi inte, säger Mattias Jonsson.

LÄS MER:Göteborgs spårvägar: granskningen i korthet

Efter att ha pratat med den tidigare spårvägsordföranden säger Mattias Jonsson på onsdagen att partiet även kommer att gå ut med ett meddelande internt om hur Socialdemokraterna ser på frågan.

– Jag ska ringa honom senare i dag igen, men jag har haft ett första samtal och uttryckt vad jag tycker. Han har gett sin beskrivning och säger själv att han har gått över gränsen och det delar jag. Det har han faktiskt gjort, rejält också.