Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer

Ingen prenumeration
  • Mitt GP
  • Korsord
  • Erbjudanden
  • Logga ut
Kommunstyrelsens ordförande Axel Josefson (M) tycker att mer borde ha gjorts i samband med att tidigare skandaler uppdagades.  Bild: Thomas Johansson
Kommunstyrelsens ordförande Axel Josefson (M) tycker att mer borde ha gjorts i samband med att tidigare skandaler uppdagades. Bild: Thomas Johansson

Josefson (M): Mer borde gjorts tidigare

Kommunstyrelsens ordförande Axel Josefson (M) säger att det som har uppdagats inom Göteborgs spårvägar är allvarligt och förväntar sig nu ett krafttag. Samtidigt borde bolaget ha gjort mer förra året när skandaler uppdagades då, menar han.
– Det är inte acceptabelt att använda offentliga medel för privat bruk. Göteborgarna ska vara säkra på att vi värnar om de skattemedel vi har och att de används på ett korrekt sätt, säger han.

GP har i en rad artiklar avslöjat missförhållanden inom affärsområdet banteknik på Göteborgs spårvägar. Utbetalningen av lönetillägg bryter mot reglerna och bilar körs utanför stan och till privata adresser utan att bolaget har koll på vem som sitter bakom ratten.

LÄS MER: Brister i hanteringen av lönetillägg på Göteborgs spårvägar

LÄS MER: Bantekniks bilar tankades över 30 gånger utanför Göteborg

På måndagen bekräftade bolaget efter en utredning att omfattande fusk pågått och att chefer sett mellan fingrarna på fusket.

LÄS MER: Efter GP:s granskning: Göteborgs spårvägar bekräftar omfattande fusk

– Det här bidrar ju inte till att höja förtroendet för den kommunala verksamheten och att vi hanterar skattepengar på ett bra sätt, utan snarare tvärtom. Det är klart att vi behöver bekämpa detta på alla sätt vi kan, säger kommunstyrelsens ordförande Axel Josefson.

Det är ju inte första gången ganska omfattande problem uppdagas just inom Göteborgs spårvägar. Hur kan det här fortfarande pågå?

– Ja, jag tycker att det är en bra fråga. I grund och botten är det här en ledningsfråga, hur man leder och styr verksamheten. Nu har vi tillsatt en ny vd för Göteborgs spårvägar och min förväntan är att han tar tag i detta.

LÄS MER: Spårvägsledningen informerades om fusk för flera år sedan

Även förra året granskade GP Göteborgs spårvägar. Anklagelserna haglade från visselblåsare om trafikfarliga fordon, kompislöner, felaktiga tillsättningar av tjänster, jäv, vänskapskorruption och arbetsmiljöproblem. När de kommunala utredningarna var färdiga hade flera chefer fått lämna sina jobb. Ändå gick oegentligheterna på banteknik under radarn, något som Axel Josefson är kritisk till.

– Jag tycker att det är bra, om man nu ändå ser tecken och tendenser på att det är den här typen av olovlig verksamhet, att man då också försöker ta ett bredare grepp och se om det finns på andra ställen. Det tycker jag nog att man borde ha gjort.

Vad ställer ni för krav nu då på den nya vd:n?

– Våra krav är att han ska följa de riktlinjer och regler som vi har inom kommunen. Och det gäller all verksamhet, även Göteborgs spårvägar.

Vi har fått ganska många mejl och kommentarer från läsare som tar upp termen Muteborg i samband med detta. Det har ju gått några år nu och när det begav sig så sa kommunstyrelsens dåvarande ordförande Anneli Hulthén att man skulle vända på alla stenar. Vad tänker du nu om läget inom Göteborgs stad när det gäller mutor och korruption?

– Jag tycker att det naturligtvis är tråkigt att det kommer upp igen. Det som dock är positivt i det här sammanhanget är att vi nu har ett regelverk och rutiner och så vidare som gör att vi faktiskt kan synliggöra de här sakerna. Nu förväntar jag mig också att vi tar ett krafttag för att komma till rätta med det här.

Riskerar det här att uppdagas inom andra delar av stadens verksamheter, som du ser det?

– Jag skulle inte vilja säga att det här är något allmänt förekommande i Göteborgs stads verksamheter, utan det är undantagsfallsvis som detta händer. Men även om det är så, så är det inte acceptabelt. Min förväntan är att alla stadens verksamheter och bolag följer de rutiner, processer, regler och riktlinjer som staden har.

Socialdemokraternas gruppledare Jonas Attenius (S) har följt oegentligheterna inom Göteborgs spårvägar genom GP:s artiklar och är upprörd över vad som framkommit. Bild: Meli Petersson Ellafi
Socialdemokraternas gruppledare Jonas Attenius (S) har följt oegentligheterna inom Göteborgs spårvägar genom GP:s artiklar och är upprörd över vad som framkommit. Bild: Meli Petersson Ellafi

Socialdemokraternas gruppledare i Göteborg, kommunalrådet Jonas Attenius (S) har följt frågan genom GP:s artiklar och tycker att det som har framkommit är anmärkningsvärt.

– Det är ju beklämmande att vi fortfarande har sånt här, ja på ren svenska, skit, som uppmärksammas, för det är det, säger han.

– Det är naturligtvis bra att det uppmärksammas, men samtidigt är det ett bekymmer för oss och att vi har den här kulturen fortfarande kvar i vissa av våra delar.

Det är ju ändå ditt parti som har suttit vid makten under de åren som man har jobbat med det så kallade Muteborg och att komma tillrätta med det. Har man gjort tillräckligt?

– Svårt att svara på den frågan. Jag tänker att man har gjort en hel del, skulle jag säga. Återigen, man måste komma ihåg att det är en så otroligt stor majoritet som går till sitt jobb varje dag och gör sitt jobb på ett korrekt sätt, man får inte glömma det. Sedan är det ingen ursäkt för att detta pågår och att man gräver upp sådan här typ av verksamhet på vissa ställen, naturligtvis inte.

Nils-Gunnar Ernstson var tillförordnad vd från maj förra året fram tills i våras.

Varför uppdagas det här nu och inte förra hösten i samband med de skandaler som var då?

– Vi hade flera samtal med chefer inom övriga verksamheter och regelbunden kontakt med stadsledningskontorets visselblåsarfunktion. Vi fick inga signaler om andra misstänkta oegentligheter annat än det som visselblåsartipsen handlade om då. Därför inleddes ingen bredare utredning. Det är ju tråkigt att detta fått grassera under så lång tid och verkar ha så djupa rötter, säger han.

GP söker Göteborgs spårvägars tidigare vd Lars-Börje Björfjäll som var vd under 13 år dessförinnan och som lämnade posten i juni förra året.

LÄS MER: Spårvägens vd: "Det får inte lov att ske"

LÄS MER: Efter GP:s artikel: Spårvägens vd kallade till krismöte

LÄS MER: Efter skandalerna – nya anklagelser skakar Göteborgs spårvägar

LÄS MER: Göteborgs spårvägar: granskningen i korthet

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här!