Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Ulrika Klasson distriktssköterska i Borås cyklar på jobbet . Bild Stefan Berg Bild: Stefan Berg

Här hamnar en del av "straffavgifterna"

Regionens anställda stod för över 8 000 flygresor under senaste året. Samtidigt trampar BVC-sköterskan Ulrika Klasson runt på en cykel i tjänsten - som en del i regionens klimatarbete.
– Det låter inte rimligt att flyga när man kan ta tåget på tre timmar, säger hon.

Ulrika Klasson ska på hembesök från arbetsplatsen Trandared vårdcentral i södra Borås. Här har en del av de inbetalda ”straffavgifterna” hamnat från andra regionanställdas klimatstörande resor.

Hon klämmer fast baby-vågen på elcykelns pakethållare, kollar laddningen och trampar iväg.

– Det känns lite lyxigt att få motion på arbetstid, det är smidigt att komma ända fram till dörren och slippa leta parkeringsplats.

Ulrika Klasson har arbetat här i ett och ett halvt år, och under den tiden har det funnits två el-cyklar till personalens förfogande, inköpta med pengar från Västra Götalandsregionens klimatväxlingsavgifter.

Pengarna är insamlade från de resor som helst inte ska göras. Som GP berättat tidigare handlar det om tjänsteresor i privata bilar och – under tolvmånadersperioden som slutade i juli – 8 447 flygresor, av vilka 1 254 gick till eller från Stockholm.

LÄS MER: Chefen som flyger mest - trotsar regionens miljöpolicy

– Förskräckligt! Det låter inte rimligt när man kan ta tåget på tre timmar, är Ulrika Klassons spontana kommentar.

Ulrika Klasson distriktssköterska i Borås cyklar i jobbet. Bild: Stefan Berg

I sitt jobb pratar hon mycket om barns hälsa, och vikten av motion.

– Och jag tänker mycket på miljön så det känns självklart att cykla på hembesöken. Man får försöka leva som man lär. Samtidigt är det ju trevligt att cykla några kilometer en solig dag!

Men en regnig dag?

– Jag cyklar alltid till jobbet, med en vanlig cykel, så jag har regnkläder. Men jag skulle inte ta min egen cykel på hembesök. Borås är backigt, och jag skulle inte känna mig bekväm att komma fram svettig och andfådd. Men med el-cykel blir man inte det.

Cyklande hembesök

Ulrika Klasson och BVC-kollegan Michaela Skogert gör cyklande hembesök hos alla nyfödda inom tio dagar efter utskrivning från BB, och när barnen blivit åtta månader. De små patienterna finns främst i stadsdelarna Trandared och Hedvigsborg, och inom ett avstånd på fyra-fem kilometer.

Men som ett resultat av den fria listningen finns patienter också längre bort. Ulrika Klasson gör BVC-besök i både Hillared och Hökerum, ett par mil bort. Men då tar hon vårdcentralens lilla tjänstebil.

– Visst skulle jag kunna cykla dit också. Det är tiden som sätter gränsen för långcykling.

De två elcyklarna används, förutom av Ulrika och Michaela, av några distriktssköterskor, av två läkare för hembesök och av vårdcentralschefen när hon åker på möten inne i Borås. Det blir ungefär en tredjedel av de 30 anställda.

– En del är rädda för elcyklar, och vissa är inte bekväma med att cykla överhuvudtaget. Men vi visar de andra och försöker få dem att prova på cyklarna, säger Ulrika Klasson.

Hon och kollegan Michaela ser till att cyklarna är laddade, men där går också gränsen.

LÄS MER: Bäddat för politisk strid kring klimatresor i jobbet

På en hylla i vårdcentralens cykelgarage ligger dubbdäck som snart behöver sättas på. Bytena har skötts av en kollega som inte jobbar för tillfället.

– Så nu åker cyklarna in på verkstad. Jag tycker inte det ingår i min arbetsuppgift att lära mig byta däck, säger Ulrika Klasson.

I det stora hela mycket nöjd med el-cyklarna, har hon ett önskemål:

– Det hade varit bra med en gps på cykeln. Nu får jag ibland stanna och kolla i min egen mobil efter vägen.

Elcyklar inköpta

För tillfället finns 321 el-cyklar, varav sju anmälts stulna, inköpta av Västra Götalandsregionens klimatväxlingspengar.

– Just nu är det ingen kö. El-cyklar finns på lager och kan avropas och levereras inom två veckor, berättar Anna Karin Johansson, ekonomiadministratör på avdelningen ”Regionens fordon” i Skövde.

– Vi har själva två cyklar. Jag brukar använda dem om jag ska på möte exempelvis på sjukhuset. Det är jättebra, säger Anna Karin Johansson.

El-cyklarna har sakta blivit fler sedan de 2016 började rulla i regionens tjänst. Men fortfarande är bilarna många fler: 1626 stycken. Av dem är 1041 personbilar, flertalet placerade i bilpooler vid sjukhus och regionens andra hus.

LÄS MER: Han sågar regionens egen klimatstrategi

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här!