Göteborgs Fast & Furious – livsstilen som blev rekordstor under corona

De möts på bakgårdar, vid havet och i underjordiska parkeringsgarage. GP har granskat verklighetens Fast & Furious-folk och bilentusiaster som blivit rekordmånga – och i brist på annat flyttat allt mer ut på gatan.
– Barnen tycker att fröken har den fräckaste bilen, säger förskolläraren Victoria Schultz.

TEXT: Michael Verdicchio BILD: Stefan Berg

Lördag klockan 19.30. I ett parkeringsgarage i Sisjön, under byggvarubutiken Jula, står glänsande sportbilar uppradade. Ett gäng killar i svarta t-shirts, med armarna i kors, lutar sig fram över huven på en guldkromad sportbil.

I bakgrunden spelas hög r'n'b från en BMW med öppen baklucka samtidigt som en man med bandana varvar med motorn på sin Audi inför åskådare som nickar imponerat. Överallt syns bilar med vingar och metallicfärger – sänkta till max.

– Så ni är från GP? Välkomna, säger en ung blond kille som undrar vad vi gör där.

– Många av ikonerna inom bilvärlden är här i kväll. Det finns massor av snygga byggen ifall ni vill fota. Där nere står ”Djungelboken”, den känner alla till. Det är bara att gå runt och snacka, säger han.

De träffas – på parkeringsplatser och i parkeringshus.
De träffas – på parkeringsplatser och i parkeringshus. Bild: Stefan Berg

I ett hörn står en ung kvinna lutad mot en kille med brunlockigt hår, pösiga byxor och kedja runt halsen. En bit bort sitter ett kompisgäng i camping-stolar och dricker Red Bull. Stämningen är som tagen ur en gammal The Fast and the Furious-film.

Det är här GP:s granskning börjar. På en av många bilträffar, anordnade nästan varje helgkväll, hela sommaren. På Facebook marknadsförs de med skämtsamma namn som ”corona meet”. De beskrivs som träffar för bilintresserade – alkohol, nedskräpning och ”stök” är förbjudet. I vissa event, bland kommentarerna, antyds att det planeras streetrace efter träffarna. Tusentals personer är anmälda.

Det har blivit väldigt mycket folk det sista

GP har under flera veckor granskat Göteborgs bilscen. För samtidigt som coronapandemin förbjudit officiella evenemang och tvingat folk till social distans har ett annat fenomen växt sig allt större. Bilkulturen – som bjuder in till både meckande hemma i garaget och träffar utomhus med en bils avstånd.

Andrej Hansen är en av många bilträffsbesökare.
Andrej Hansen är en av många bilträffsbesökare. Bild: Stefan Berg

– Det har blivit väldigt mycket folk det sista. Men jag tror många är här för att de hoppas få se racen, säger besökaren ”David” som är här med två vänner.

Han pekar bortåt.

– Hon där borta i luvtröjan är känd. Även han där med tatueringarna. Du ska se när hans bil drar iväg.

Mängder av nykomlingar har upptäckt kulturen.
Mängder av nykomlingar har upptäckt kulturen. Bild: Matiss Neimans

Davids röst är svår att höra i mullret av musik och motorer.

En av hans vänner i svart keps fyller i:

– Bilkulturen var ju stor innan, men man märker att det är väldigt mycket nytt folk som har börjat dyka upp det senaste. Folk sitter väl instängda hemma och har ingenstans att ta vägen. Streamar en gammal Fast & Furious-film på Netflix och upptäcker sen att den världen existerar på riktigt – här i Göteborg.

Bild: Matiss Neimans

En bit bort står singelpappan Per-Inge Kruse och hans 17-årige son Victor Kruse, lutade mot en motorhuv. Hans svarta Dodge Challenger SXT, nästan helt i originaldelar, drar många blickar.

I västsvenska bilkretsar har Per-Inge varit ett välbekant ansikte i många år. Uppvuxen med motorintresserade föräldrar vann han 2006 tävlingen ”Sveriges snyggaste bil” för ett av sina många byggen, en specialbyggd Volvo S40 från 1999.

Bilfilmer har haft en stor påverkan på det här communityt

– Jag hade en plansch när jag var liten hemma i pojkrummet. Jag tror det var Sveriges snyggaste bil 1983 eller 1984. Och där och då bestämde jag mig – någon gång ska min bil vara med där. Sedan dess har det fortsatt, säger Per-Inge Kruse och fortsätter:

– När jag byggde min första bil år 2002 så var det ju delvis sporrat av Fast & Furious-filmerna. Bilfilmer har haft en stor påverkan på det här communityt, säger Per-Inge Kruse.

Bilträffarna har under sommaren lockat tusentals personer.
Bilträffarna har under sommaren lockat tusentals personer. Bild: Stefan Berg

En googling bort syns en betydligt mer välkammad Per-Inge Kruse på bilder tillsammans med ministrar, kungen och prins Carl Philip, då som globalt ansvarig på ett företag inom motorbranschen. Idag är han chef på ett annat stort företag som sysslar med framdrivningssystem för fordon och flyg. Trots kostymerna på arbetstid är svarta händer från att byta ett oljefilter en minst lika stor del av hans identitet.

Per-Inge säger att det inte blivit så mycket träffar i år på grund av pandemin – men erkänner att han har svårt att hålla sig borta helt.

– Många du ser här är folk som bygger estetiskt snygga bilar. De är inte till för att köra fort med. Allt är ju inställt i år, så det mesta har blivit underground under corona. Jag vet själv hur det var. Man byggde på sin bil hela året och såg fram emot sommaren. Man ville ut, visa upp bilen och träffa folk. Så nu blir det att alla träffas på såna här lite undangömda träffar istället, säger Per-Inge Kruse.

– Tar man bort ett barns lekplats, hittar de nya ställen att leka på, fyller sonen Victor Kruse i.

Det skrevs om streetrace senare i natt. Blir det något sånt tror du?

– Jag kör inte race själv, men det lär det bli garanterat om vädret tillåter. Men vill du gå krävs att du blir insläppt i deras sms-kedja. Vem som helst släpps inte in där, säger Per-Inge Kruse.

Sekunder senare passerar en polisbil.

Vissa besökare behöver bara se blåljusen för att omedelbart sätta sig i sina bilar och köra därifrån. Street-racers.

Bilbyggaren Per-Inge Kruse står lugnt kvar.

Julas parkeringshus i Sisjön är en av platserna som använts för inofficiella bilträffar under sommaren.
Julas parkeringshus i Sisjön är en av platserna som använts för inofficiella bilträffar under sommaren. Bild: Stefan Berg

Underground-kulturen har växt sig rekordstor

Under coronapandemin har intresset för bilvärldens underground-scen fullkomligt exploderat, visar GP:s granskning. I princip varje helg under sommarmånaderna har stora bilträffar ägt rum i och kring Göteborg – staden som i bilkretsar beskrivs som Nordens Detroit med sin långa historia av motorer och biltillverkning.

Det handlar om allt från veteranbilsträffar anordnade i Färjenäsparken av äldre herrar i Göteborgs motorhistoriska klubb, till mer underjordiska event för sport- och streetrace-bilar. Både dag- och nattetid. Vid Röda sten, i Sisjön, på Hisingen, Landvetter och Härryda.

En träff som för några år sen lockade max ett par hundra besökare hade i somras besök av tusentals personer. Även uppåt Trollhättan och Vänersborg har enorma bilträffar blivit ett vanligt inslag. Där majoriteten är mycket seriösa med sitt intresse – men där också allt fler unga och oinvigda börjat dyka upp.

Kevin: ”Fast & Furious förändrade allt”

En som regelbundet syns på Göteborgs bilträffar, även i underground-sammanhang, är försäljaren och bilentusiasten Kevin Farzaie. Han känner de flesta i den här världen och har en stående plats på bilmässan Elmia där han vanligtvis drar storpublik.

I svenska bilkretsar är Kevin ett välkänt ansikte.
I svenska bilkretsar är Kevin ett välkänt ansikte. Bild: Stefan Berg

– Jag var inte bilintresserad som liten. Vi flyttade till Göteborg från en håla i Småland. Där älskade folk att kalla mig svartskalle. En bra vecka i skolan var det väl slagsmål tre gånger. I Göteborg lärde jag känna andra som mig. Iranier, chilenare och juggar ute i Angered. Men här hamnade vi i bråk med nazister i Biskopsgården. Så det var lite stökigt i en period under tonåren, säger Kevin och fortsätter:

– Till slut fick min pappa nog. Han sa, nu får du ta tag i ditt liv och börja tjäna dina egna pengar. Så han tvingade mig ta ett första jobb på en biltvätt. Jag började spara. Fokuserade helt på det och slutade ränna ute. Fick ihop pengar till min första bil. Polerade upp den och sålde den med 15 000 kronor i vinst. Och på den vägen är det. Bilarna förändrade allt.

Det var en sån där perfekt bil för oss som gillade att mecka.

I ett garage i Göteborg visar Kevin upp sin bilsamling. Flera av bilmodellerna är ikoniska – kända från filmserien Fast & Furious. Däribland en likadan Toyota Supra som skådespelaren Paul Walker körde i första filmen och en Mitsubishi Evolution som syntes i film två och tre. Tidigare fanns även en svart Porsche med i samlingen – dess tidigare ägare var Zlatan Ibrahimovic.

– En del sparar jag av emotionella skäl. Som min original-Toyota Supra här. Som ung kille kunde man uppgradera den för nästan inga pengar alls. Medan andra med dyrare bilar fick lägga extremt mycket för att få lika många hästar. Det var en sån där perfekt bil för oss som gillade att mecka.

Enligt Kevin har Fast & Furious-filmerna haft en enorm betydelse för motorsporten.

– Det var helt nytt då. Plötsligt skulle alla bygga sina bilar som i filmerna. Folk beställde kjolpaket från USA och Japan. Alla ville börja köra. Och plötsligt var vissa bilar värda jättemycket – en Supra för 250 000 kronor steg till 700 000 i värde.

Filmerna gjorde också bilvärlden enormt populär bland unga – som till stor del är de som dyker upp på bilträffar i dag.

– På mässor ser du idag pappor komma med sina 8-åriga söner. Pappan säger ”Titta där är en Ferrari” och får sen som svar ”Nej pappa, det där är en Honda NSX”. Kidsen vet mer än föräldrarna, säger Kevin.

I dag är han känd i bilkretsar för sina fartmonster och exklusiva bilbyggen. Med flera bilar på uppemot 1100 hästar äger Kevin bland de snabbaste bilarna i Göteborg.

Han har även varit involverad i arbetet med superbilar för influencern och Red Bull-sponsrade skidåkaren Jon Olsson, känd för sina specialbyggda Lamborghini Monster Huracan, Rolls-Royce Wraith och Audi RS6.

Som känd bilprofil har Kevin varit involverad i många svenska bilbyggen. Däribland influencern Jon Olssons kända Rebellion R2k.
Som känd bilprofil har Kevin varit involverad i många svenska bilbyggen. Däribland influencern Jon Olssons kända Rebellion R2k. Bild: Privat

En annan känd bil var en specialbyggd Nissan GT-R Premium, stripad som en polisbil, som Kevin gjorde till ett välgörenhetsevent för barncancer. Den falska polisbilen blev senare uppmärksammad i media år 2014 när en känd gängledare, en gammal skolkamrat till Kevin, fick provköra bilen till en bensinmack och sedan stoppades i en poliskontroll innan han fick köra vidare. Den sportiga polisbilen syntes i tidningar världen över. Idag säljs den även som leksaksbil till barn.

– Jag gjorde ju bilen i ett gott syfte. Men uppmärksamheten blev större än vad jag trodde. Det är synd att det blev fokus på fel sak, säger han.

Den världskända ”polisbilen” blev inte bara uppmärksammad i media – den finns numera även som leksaksreplika.
Den världskända ”polisbilen” blev inte bara uppmärksammad i media – den finns numera även som leksaksreplika. Bild: Privat

Enligt Kevin lockar motorsporten alla sorters människor.

– Att det blivit så stort tror jag beror mycket på att alla är så välkomnande. Och den positiva inverkan bilintresset har på människor. Det spelar ingen roll vem du är. Du kan dyka upp ensam på en träff i en rostig Volvo och snacka med ägaren till en dyr Lamborghini. Alkohol existerar inte i denna världen – det är bilar som gäller. På senare år har man även börjat se kids från förorten dyka upp. De har köpt sin första bil på Blocket och lägger alla sina pengar på att uppgradera och förbättra den. Unga killar som hellre ses på en parkeringsplats vid BK och snackar motorer än att vara ute och dricka alkohol och stöka, säger Kevin.

Enligt Kevin får han ofta frågor från unga om var det går att köra. Svaret blir att det inte finns särskilt många ställen alls i Sverige. Det närmaste ligger i Skåne – men banan kostar 50 000 att hyra. Konsekvensen blir att många kör olagligt istället.

På kontoret är hyllor och väggar överfulla av priser från bilmässor. Enligt Kevin borde även Göteborgs stad börja framhäva sin långa bilhistoria.
På kontoret är hyllor och väggar överfulla av priser från bilmässor. Enligt Kevin borde även Göteborgs stad börja framhäva sin långa bilhistoria. Bild: Stefan Berg

– Göteborg är ju en bilstad. Det tråkiga är väl att man inte tar vara på det och satsar på motorsport, det är bara fotboll och hockey. Jag vet ett helt gäng sponsorer och företagare som mer än gärna bygger en bana ur egen ficka – allt som behövs är att kommunen går med på att arrendera ut en bit mark som inte ligger precis intill ett bostadsområde. Hade kommunen varit smart hade man kunnat tjäna stora pengar på att framhäva bilstaden Göteborg och göra något positivt av allt motorintresse som finns här, säger han.

Väcker starka känslor hos grannar

Men samtidigt som bilintresset växt är det många inom communityt som beskriver sig som missförstådda och svartmålade av media och folk främmande för bilvärlden. När exempelvis den årliga bilträffen ”Pop the Hood” anordnades intill Åby travbana häromhelgen, den femte september, var det dramatiska scener som beskrevs i tidningsspalterna.

– De kör runt och runt. Det är fullständigt tumult här. Det är katastrofläge, jag har aldrig sett på maken, sade ett vittne som hörde av sig till GP.

– Det kan ha handlat om streetrace, eller åtminstone förberedelse till streetrace. Och vi skickade ett stort antal enheter till platsen. Men när vi kom hade de redan lämnat, sade polisens vakthavande befäl till GP.

Bilträffen Pop the Hood väckte starka känslor hos grannar.
Bilträffen Pop the Hood väckte starka känslor hos grannar. Bild: TT Productions
På plats möttes entusiaster för att spana in varandras bilar.
På plats möttes entusiaster för att spana in varandras bilar.

Bland bilfolk beskrivs träffen tvärtom. På Facebook hade arrangörerna satt upp tydliga regler inför träffen – ingen nedskräpning, fylla eller bråk – tänk på avstånd och att även barnfamiljer kommer delta.

– Det var bästa träffen jag varit på hittills. Vi var där i några timmar. Det var lugnt och sansat. Inga bönder och Volvo-raggare som kastar glasflaskor. Det var en skön atmosfär och folk hade parkerat sina bilar. Det är klart att det låter när bilar kommer och fyller en parkering och sen åker till donken ihop. Någon kanske körde ett varv runt träffstället. Men min fråga är ju då, stör du dig inte på Åbytravet när kommentatorn gapar i mikrofonen varje vecka, dag, helg, timme? säger 30-årige besökaren ”Adam”.

Adam håller inte med om grannarnas krigsliknande beskrivningar:

– Jag fick klagomål redan när jag kom dit. Någon sur tant hade sökt upp min reg-plåt för att jag gasade på och accelererade upp till 50 som det är på vägen. Bara för att det låter tror dom att man kör 200.

McLaren-Daniel: ”Folk vill köra bort oss”

En som sett kulturen växa fram är företagaren Daniel Forssén. På en industribakgård i Mölndal, ett stenkast från Åbybanan, driver han företaget Angelwax – proffsprodukter för verkstäder som nu riktat in sig på privata bilägare.

– Mycket bilfolk kommer hit. Många är frustrerade över corona och att det är så lite i år. Men det vanligaste vi hör är att det finns så få platser att vara på. Det märks tydligt att motorintresset ökat här i Göteborg. Samtidigt som vissa vill köra bort oss från stan, säger Daniel Forssén, som dagligen kommer till jobbet i sin vita McLaren värd tre miljoner kronor.

Bredvid står vännen och BMW M4-ägaren Johnny Lehti, tillsammans med Per-Inge Kruse och hans Dodge Challenger SXT.

– Det finns tyvärr väldigt mycket fördomar om folk som är bilintresserade. Vissa tror att det bara är kriminella eller folk som är skumma på något sätt. Men vi är oftast vanliga Svenssons. Folk med ett brinnande intresse som lägger alla pengar på våra bilar, säger Johnny Lehti.

Alla tre är helt överens – bilkulturen i Göteborg har blivit större än någonsin. Men kommunen har inte hängt med.
Alla tre är helt överens – bilkulturen i Göteborg har blivit större än någonsin. Men kommunen har inte hängt med. Bild: Thomas Johansson

I bakgrunden ropar en ung pojke, som fått syn på kompisgängets bilar, ut genom ett fönster.

”BMW for life!”

M4-ägaren Johnny Lehti nickar nöjt. Han är anordnare av ”Cars & Coffee”-träffar omkring Göteborg. Ett internationellt koncept, ursprungligen från USA, som i praktiken innebär att bilintresserade träffas, dricker kaffe och diskuterar varandras bilar. Just dessa träffar är i år i mindre skala – ofta omkring 20 bilar per träff.

– I dessa tider är man ju extra försiktig. Men det blir ju att man syns på parkeringar. Eller att vi drar ut till havet och ställer oss någonstans där det finns kaffe och man kan hålla avstånd. Ibland reagerar folk när de ser bilarna, men de märker ganska snabbt att det inte finns snällare människor än bilfolk. Samtidigt är vi ganska motarbetade. Förr kunde vi ses vid Götaplatsen på Avenyn. Men det vill man ju förbjuda också, säger Johnny Lehti.

Miljöpartister pratar om att vi förstör miljön

Tidigare i somras tog Göteborgs stad beslut om att ta fram åtgärder för att hindra bilar från att besöka platsen. Bland förslagen finns höj- och sänkbara pelare, hinder som ofta används i städer som anti-terrorskydd.

– Götaplatsen är mitt i Göteborgs hjärta, vi har de stora kulturinstitutionerna här. Det är en representativ plats. Att det står bilar parkerade där och att det upplevs som otryggt – det är inte en miljö som ska presentera Göteborg, sade Karin Pleijel (MP), andre vice ordförande i trafiknämnden till GP den 20 juni 2020.

Götaplatsen har i många år varit sporadisk samlingsplats för bilintresserade. Men snart kan det vara slut på det.
Götaplatsen har i många år varit sporadisk samlingsplats för bilintresserade. Men snart kan det vara slut på det. Bild: Måns Langhjelm

– Miljöpartister pratar om att vi förstör miljön genom att stå och snacka där. Men att det samtidigt sitter hundratals fulla vuxna på trappan ovanför, på uteserveringen Bar Himmel varje sommar, det går tydligen bra. Vad är värst kan man ju undra, säger Daniel Forssén.

BMW-Vickan: ”Man kände – vad har jag gått miste om?”

En i Cars & Coffee-gänget är förskolläraren Victoria ”Vickan” Schultz – nyfrälst bilentusiast sen fem år tillbaka då hon hittade ett bilträffsevent på Facebook.

Förskolläraren Victoria Schultz älskar bilkulturen.
Förskolläraren Victoria Schultz älskar bilkulturen. Bild: Stefan Berg

– Som flicka växte jag aldrig upp med bilar. När jag upptäckte bilkulturen som vuxen så kände man bara att – vad har jag gått miste om? Det är en sån enorm gemenskap och man träffar vänner för livet. För det är verkligen så, du kan dyka upp ensam på Cars & Coffee men blir direkt en i gänget.

På sin blåa BMW M2 har Victoria bland annat monterat dit egna kolfiber-paket, dubbla vingar och en ny diffuser. Inspiration till nya detaljer hittar hon på Instagram.

– Barnen på jobbet älskar ju bilen. De säger att fröken har den fräckaste bilen, säger hon och pekar mot karossen.

– Vissa är skeptiska till vingarna. Kan man verkligen ha två? Men det är väl klart att man vill ha det. Jag vill att bilen ska ha en personlig touch och representera den jag är, säger Vickan.

På Instagram driver hon ”Girldriven_m2”, ett helt konto tillägnat sin bil. Att den körs av en kvinna är något Victoria gärna stoltserar med.

– Det är många kvinnor som skriver till mig där, tjejer från hela Sverige. Det märks att många blivit sugna, säger Victoria Schultz.

Samlas i tusentals – på parkeringar

På en parkering norr om Göteborg, utanför en Coop-butik i Trollhättan, har molnen från söder börjat närma sig. Men än så länge är vädret fint.

På bara någon timme har hundratals bilar samlats, allt från specialbyggda Nissan Skylines inspirerade av TV-spelet Need for Speed, till splitternya Lamborghinis och guldiga Toyota-bilar designade av streetrace-legendaren Smokey Nagata. Även en och annan veteran.

Redan tidigt på kvällen ville besökarna inspektera Toyota Supran med det världsberömda Smokey Nagata-kitet.
Redan tidigt på kvällen ville besökarna inspektera Toyota Supran med det världsberömda Smokey Nagata-kitet. Bild: Stefan Berg

Enligt väktare är det omkring 500 bilar på plats – och tusentals personer. Varje bil rymmer allt från enstaka bilgubbar till hela kompisgäng.

Enligt de anonyma arrangörernas anvisningar, utritade på en karta på Facebook, är de japanska bilarna uppradade i ett hörn av parkeringsplatsen. De tyska i ett annat.

Här finns alla sorters bilintresserade. Både samlare av veteranbilar, streetrace-fanatiker och en hel subgrupp som lägger alla sina pengar på billjud. Även helt vanliga Folka-ägare.

– Kärran är från 1969. Den är perfekt – barnen gillar den. Vi bilade med den över Alperna i somras. 300 mil på fem dagar, säger Jonas Nordqvist från Sjuntorp.

En bit bort på parkeringen står två unga tjejer och tar selfies framför ett killgäng som står intill sina bilar. Bilarna står snyggt uppradade bredvid varandra, samtliga märkta med dekalen ”Knights of Sweden – We were born to ride together”.

– Vi är ett tajt kompisgäng som träffades via bilträffar. 2018 startade vi ett crew. Gemenskapen är det som är grejen. Häromdagen var det en i gruppen som fick problem med sin bil. Då ställde hela crewet upp i 3-4 timmar för att hjälpa till. Men vi kör inte race, vi håller oss till det lagliga. Cars & Coffee och sånt, säger grundaren Marcus Lekberg.

– Vi hade grilldag i dag. Kvällen avslutas här. Det känns för jävligt med corona och att det är så lite officiella evenemang i år. Det är synd, för här brukar det dyka upp fyllon i slutet på kvällen, fortsätter han.

När solen gått ner är parkeringen nästan full. Fler bilar börjar nu dyka upp. Volvos och gamla Saab-bilar med EPA-skyltar där bak. Ur fönstren vrålar unga killar och tjejer med ölburkar i handen i takt till högt fjortisdunk.

Bland bilfolket rynkar de flesta på näsan. En del säger att det är dags att dra hem.

– Nu kommer dom. De förstör för alla, säger en man i 35-årsåldern och vilar handen omsorgsfullt på sin kolfibervinge.

Bland bilfolk är det många som inte uppskattar fyllan som vissa besökare tar med. Slängda glasflaskor gör enkelt skador på bilarna.
Bland bilfolk är det många som inte uppskattar fyllan som vissa besökare tar med. Slängda glasflaskor gör enkelt skador på bilarna. Bild: Stefan Berg

Plötsligt börjar mängder av mobiltelefoner på parkeringen att lysa samtidigt. Ett mass-meddelande har skickats ut. Sekunder senare sätter sig folk i sina bilar och drar därifrån. En karavan av bilar som lämnar de fulla ungdomarna bakom sig.

Det är dags för streetrace.

Nästa del: Streetracingen inifrån – så blev den illegala bilsporten rekordstor