Därför granskar vi Västlänken

Vår stora småstad är inte en småstad längre.
För knappt ett år sedan blev vi över en miljon invånare i Göteborgsregionen. Storgöteborg har vuxit med rasande takt. Regionen vill fortsätta växa – och kommer fortsätta växa.

ANNONS
|

Att vi är i skriande behov av bättre pendlingsmöjligheter och kollektivtrafik i staden är nog så gott som varenda göteborgare som kommit för sent till jobbet överens om.

Västlänken är enligt våra styrande politiker en viktig del i detta. Men att den tvåspåriga järnvägsförbindelsen genom centrala Göteborg skulle bli så omdebatterad som den blivit undrar jag om någon egentligen förutspådde.

När SOM-institutet i somras redovisade resultat från sin undersökning kring invånarnas viktigaste frågor hade 22 procent av de tillfrågade göteborgarna ”infrastruktur” på sin topplista – något som kan ställas mot 2 procent i snitt för riket gällande samma fråga. Västlänken tillsammans med trängselskatten har givetvis bidragit till det här resultatet. Frågorna till undersökningen ställdes under 2016 men jag vågar lova att ämnet fortfarande är rykande hett. Att hanteringen av Västlänken återigen blir en valfråga känns uppenbart.

ANNONS

Alla verkar ha en åsikt – och tonläget har varit väldigt högt från båda sidor.

När GP skriver om en manifestation mot Västlänken kommer kritik från motståndarna om att vi använt bilder där det ”inte framgår hur många vi var”, samtidigt som vi kritiseras av för-sidan för att vi ”inte släpper frågan och går vidare”. Västlänken är direkt nödvändig enligt vissa samtidigt som den är mer eller mindre meningslös, enligt andra.

Vi bor i en stad där bilen blir allt tuffare att använda på grund av ständiga byggen och brist på parkeringsplatser, vi har en kollektivtrafik som har och står inför extrema utmaningar. Samtidigt ligger några av våra mest expansiva områden på en ö som många anser saknar tillräckliga förbindelser till fastlandet. Är Västlänken en viktig del i att lösa detta?

Västlänken är ett megaprojekt och en viss osäkerhet i siffror och beräkningar är att betrakta som helt normalt. Men hur osäker får man vara när man samtidigt använder påståenden som en del i sin argumentation för att ge sin sida rätt i sak?

Våra reportrar Michael Verdicchio och Stefan Bjarnefors har i en månads tid bland annat försökt reda ut sanningshalten i olika påståenden som använts i debatten från de olika sidorna.

ANNONS

Som göteborgare kan det vara svårt att veta vem som har rätt, vem man ska lita på. Redan före vår första publicering har Trafikverket skickat ut ett nytt PM där man, efter att ha fått frågor från oss, ändrat på tidigare kommunicerade siffror.

Vi känner därför att det behövs en ordentlig, oberoende genomgång av fakta, så att våra invånare får en chans att skaffa sig en bild och en personlig åsikt. Vad kostar Västlänken, hur påverkas miljön och vem kan egentligen dra nytta av den när den står klar? I en serie artiklar och reportage ska vi tillsammans med er läsare försöka svara på dessa frågor – och många fler.

ANNONS