En rapport som P-bolaget tagit fram tillsammans med trafikkontoret visar att närmare 7000 parkeringsplatser försvinner på grund av Västlänken, stora byggen på Lindholmen, Masthugget och flera andra platser i staden. De flesta berörda p-platser ligger i centrala staden. Där försvinner mer än varannan plats – eller 5000 stycken.
En enkätundersökning som ingår i materialet visar att de platser som berörs till 67 procent utnyttjas av folk som åker till Göteborg för att shoppa eller gå på olika typer av evenemang. Bara 11 procent handlar om arbetspendling. Det är alltså handeln och nöjeslivet som riskerar att bli de stora förlorarna.
– Om vi vill vara en attraktiv besöksstad och turiststad måste vi hitta lösningar som de grupperna kan acceptera. Det räcker inte att bygga pendelparkeringar, säger Maria Stenström, vd Göteborg stads parkeringsbolag.
Två miljoner besökare varje år
Hon ger ett exempel för att illustrera konsekvenserna: inom kort kommer 900 av p-bolagets egna platser att försvinna. Bara de platserna motsvarar 2 miljoner besökare varje år.
Maria Stenström säger att man från parkeringsbolagets sida jobbat med frågan sedan 2014. Men att det har varit svårt att komma fram. Samtliga 35 platser de föreslagit för ersättningsplatser har fallit bort av olika skäl – och nu är läget kritiskt, säger hon.
– Det finns inte mark, varken för tillfälliga eller permanenta lösningar. Det blir också mycket målkonflikter. Vi vet att vi måste resa på ett annat sätt i framtiden, men vi måste möta förändringarna med andra alternativ och det går inte i takt.
De berörda politiska nämnderna fick nyligen en dragning om läget, men budskapet har tagits emot på lite olika sätt.
Trafiknämndens ordförande Johan Nyhus (S) säger att det ligger på tjänstepersonsnivå att ta fram ersättningsplatser.
– Om p-bolagets vd är orolig får hon ta tag i frågan, då får de jobba hårdare. Jag förväntar mig att både p-bolaget och trafikkontoret jobbar med detta.
Motion till kommunfullmäktige
Axel Josefson, moderat ledamot i byggnadsnämnden, har däremot valt att lyfta det politiskt. I en motion till kommunfullmäktige kräver han och tre partikamrater att trafiknämnden får i uppdrag att lösa frågan om ersättningsplatser.
– Vi vill få fart på den här processen. Vi delar åsikten att det gått trögt och att ingen vill ta tag i frågan.
Han tror att tjänstemännen inte vågar ta i frågan på allvar, eftersom det politiska styret aktivt jobbar med att minska bilismen och parkeringsmöjligheterna.
– I de rödgrönas budget framgår det tydligt att bilparkeringen ska minska och att det ska bli dyrare att parkera. Då är de svårt för tjänstemännen att ta fram förslag som helt går emot det, så här måste Johan Nyhus ta sitt ansvar om frågan ska lösas. Det kan tjänstemännen inte göra på egen hand.
Vilka blir konsekvenserna annars?
– Jag är rädd att det drabbar handeln och nöjesindustrin i Göteborg. En del kanske går över till kollektivtrafik, cykel och gång – men risken är stor att en hel del väljer att inte åka hit.
Stefan Eglinger, trafikdirektör i Göteborg stad, säger att det är först nu när rapporten är framme som man fått en tydligare bild av hur många platser som faktiskt försvinner, och att det är nu man kan börja jobba på allvar med att hitta ersättningsplatser.
Hur orolig är du för läget?
– Jag delar bilden att det inte är enkelt. Vi behöver intensifiera arbetet och tänka i andra banor. Där är vi nu.
Kan du garantera att handeln inte drabbas?
– Nej, och det är därför det är så viktigt att vi jobbar med den här frågan, nu när vi ser hur det påverkar.
Fakta: P-platserna
Av de närmare 7000 parkeringsplatser som försvinner finns knappt 5000 i centrala Göteborg.
Majoriteten av dem är besöksparkeringar, enligt stadens rapport.
Platserna i centrum anses svårast att ersätta. Enligt rapporten kommer man hitta ersättningsplatser för "endast en bråkdel av dem".
Konsekvenserna enligt rapporten: minskade intäkter för handel och service, ökade omkostnader för yrkestrafiken, försvårade godstransporter, minskade p-intäkter för staden.
Av de förlorade platserna är 1900 kopplade till Västlänken, 1700 rör byggnation på Lindholmen, 1300 i Masthugget, 530 Hisingsbron, 400 Skeppsbron och 170 Åkareplatsen.