– Det var rena skämtet, säger Lena Karlsson-Ek som köade i en och en halv timma på tisdagen.
Tidigare har Lisebergsbesökarna fått stå i två olika köer, en till parken och senare en till biljettkassan. Men nu sköts både inträde och biljettköp i entrékassan. Tanken är att det ska gå snabbare för besökarna att slippa stå i två köer.
– Jag trodde först det skulle ta tio minuter, det var bara 40-50 personer före i kön. Men när man löser åkband, tar foton för guldpass och så vidare i en och samma kö tar det ju längre tid. De måste ha alternativ för att ha båda varianterna som tidigare, säger Lena Karlsson-Ek.
Många besökare köade längre än så och gav upp efter ett tag. På Liseberg blev man överraskade av publiktillströmningen och en del av säsongspersonalen var på utbildning.
– Vi hade missbedömt bemanningen i huvudentrén, det var inte tillräckligt många kassor öppna. Men kommer folk tidigt så får man räkna med en viss kötid. Men en och en halv timme är inte acceptabelt, säger Pelle Johannisson, informationschef på Liseberg.
Om ett par veckor börjar den riktiga högsäsongen och då hoppas man att det nya systemet ska fungera smidigt.
– Det är en ny verksamhet med mycket teknik inblandat och första året kommer bli en prövotid för oss. Vi måste hitta ett så smidigt sätt som möjligt att hantera det, säger Pelle Johannisson.
Vid entrén står Pether Johansson, områdeschef för entré och biljett, och guidar besökarna till den kortaste kön. Hans bästa tips för att slippa köerna är att se till att komma dit på rätt dag och rätt tid.
– Dagen efter att det har regnat är det alltid extra mycket folk. Bäst är att komma när vi öppnar, eller en och en halv timma efter. Då brukar det ha lugnat ner sig, tipsar han.