Han förvandlade 700 kr till 17 miljoner

ANNONS
|

När göteborgaren Stefan Kasumovic, 26, startade sitt företag för fem år sedan satte han in 700 kronor. Idag omsätter bolaget 17 miljoner, har sju anställda och växer fortfarande. Läs hans fem bästa tips för att lyckas.

Det började som ett projekt vid sidan av studierna, nu är det ett heltidsjobb. E-handelsbutiken Crazyride säljer lampor, främst till fordon. Företaget har bland annat levererat varnings- och uttryckningsljus till Räddningstjänsten. Andra exempel på kunder är NCC och Skanska.

Stefan Kasumovic växte upp i Munkebäck och gick på Volvos privata gymnasium, GTG. Där pluggade han projektstyrning och ekonomi. Det var tufft och liknade mer ett riktigt jobb, med lön och utan skollov, men han är tacksam idag.

ANNONS

– Vi var verkligen plugghästar.

Egentligen skulle han bli programmerare och webbutvecklare. Det blev två års studier på distans genom Mittuniversitet och sedan två år till på Borås Högskola.

Samtidigt som han pendlade till Borås startade han en egen webbyrå och gjorde hemsidor bland annat åt nystartade e-handelsbutiker. Ganska snabbt insåg han att det var något han själv ville satsa på. Efter bara ett par månader la han ner webbyrån och startade istället e-handelssajten Crazyride. Hans intresse för bilar ledde till idén om fordonstillbehör som produkter, vilket senare blev specifikt lampor.

De första två åren tog han inte ut någon lön och satte istället in allt i bolaget. Han hade lite pengar undanstoppade som han kunde leva på.

– Man levde ju inget lyxliv direkt.

Vid frågan på hur han orkade plugga och starta företag samtidigt svarar han att han själv är fundersam.

– Det enda jag gjorde var att jobba och plugga. Det var en jättetuff period så sett, men det var kul. Att kunna starta något med så lite pengar och sen se att de växer så fort, det fick mig att vilja fortsätta.

Crazyride har ett liknande sortiment som många andra företag. Nyckeln till företagets framgång tror Stefan Kasumovic ligger i marknadsföringen. Eftersom det är en e-handelsbutik går all trafik att mäta.

ANNONS

– Syns man inte så finns man inte. Det finns jättemånga företag, med bra omsättning och bra produkter, med riktigt dålig kunskap om hur de ska marknadsföra sig. Ett företag kan till exempel annonsera i en tidning, men de har inga rabattkoder och kan därför inte se var kunderna kommer ifrån.

Han berättar att de har märkt att vissa företag ligger kvar i kanaler, som Crazyride redan har testat och valt bort när de märkt att det inte lönar sig.

– Kollar man på våra konkurrenter finns det bolag som omsätter 70-80 miljoner men som har hälften av vår vinst. Vi sparar väldigt mycket på att inte spilla pengar i onödiga marknadsföringskanaler.

På fredag åker han till Los Angeles för att sedan ta sig till Las Vegas. Han ska besöka en mässa där leverantörer ställer ut. Nya kontrakt ska upprättas, men han hoppas även på lite tid för nöjen. Av 14 dagar har han två lediga. Hårt slit lönar sig.

Stefans fem bästa tips till en blivande entreprenör:

Tro på idén

– Man får inte tappa tron på sin idé. Ge det tid. Det kan ta ett eller två år, men när det väl börjar, då smäller det. Ge inte upp.

ANNONS

Gör det du gillar

– För att lyckas behålla tron på sin idé är det viktigt att man tycker att den är intressant eller rolig. Gör man något man gillar så blir man oftast väldigt bra på det.

Notera varje framsteg

Notera dina framsteg, hur små de än kan tyckas vara. Ser man att det går lite framåt hela tiden, kan man räkna på var man kommer vara om två år om det fortsätter på samma sätt.

Slit hårt

– Alla företag har startat någonstans. Många, nu gigantiska, företag har börjat i en källarlokal.

Belöna dig själv

– Jag kan känna att jag gick ut lite hårt i början. För att orka är det såklart viktigt att man belönar sig själv.

Hur har du belönat dig själv?

Jag har rest lite, och köpt en sportbil.

ANNONS