Han jobbade tidigare på Sportfiskarna, där han byggde upp sin kunskap och sitt engagemang kring isar i Göteborgs-området. Numera är 78-årige Charlie Malmgren pensionär, men fortfarande lika engagerad – och stundtals bekymrad – över isarnas beskaffenhet.
Och trots att temperaturen sjunkit rejält senaste veckan vill han skarpt avråda från att ge sig ut på de vita sjöarna.
– Det är ett dramatiskt läge nu. För det kom is i måndags och tisdags när det var kallt – men sedan kom det snö. Och snön isolerar ju. Hade inte snön kommit så hade det varit kanon-isar. Men det fryser inte, det står still, säger Charlie Malmgren.
Han konstaterar att vana långfärdsskridskoåkare gärna ger sig ut på isarna så fort det är möjligt, något som han befarar kan sända farliga signaler till de som inte har samma kompetens.
– Jag har ju sett hur folk går ut med barnvagnar på Härlanda Tjärn, och de har inga dubbar eller någonting. De har sett folk som åker på sjöarna, men långfärdsskridskoåkarna har ju kunskap och säkerhetsutrustning. De är på en annan nivå. Man kan ju inte förbjuda folk, men man ska absolut inte gå ut bara för att man ser andra på isen. För det kan vara en fälla.
Blir du stressad när du ser glada amatörer på isen?
– Jag försöker att hålla mig lugn. Men det är ju förenat med livsfara.
Utrustningen viktig
Charlie Malmgren säger att han ser det som sitt kall att värna om allmänhetens väl och ve, och därmed varna för förrädiska isar. Och när läget är som nu – kallt men snöigt – är det lätt att låta sig luras.
– När folk ser snö så vill de ut och röra på sig. Men det blir som ett täcke och det händer ingenting med isen. Och det kan räcka med lite pudersnö.
Kylan ser ut att dröja sig kvar – kan det vara möjligt att åka skridskor på isarna till helgen?
– Då får man ha en otrolig kunskap och vetskap om var man kan ge sig ut. Men för allmänheten är det en stor varning – det går helt enkelt inte.
Enligt Charlie Malmgren är det ett antal regler som alla som ger sig på isen bör följa: Man ska ha med sig isdubbar, ispik och säkerhetslina. Och man ska vara minst två stycken.
Men framför allt ska man alltså invänta bättre isar. En decimeter räknas som en säker tjocklek, vilket kan dröja. Och stora sjöar som Delsjön och Kåsjön tar längst tid att bli säkra.
– Delsjön var som ett schackbräde när jag var där häromdagen, med omväxlande öppet vatten och is. Så där är det livsfarligt. Dessutom använder VA-verket Delsjöarna och höjer och sänker vattnet där. Då händer det ganska mycket med sjön och det blir väldigt farligt. Så Delsjöarna är värst.
”Befattar mig inte med havet”
Hur länge det dröjer innan isarna blir åkbara är svårt att säga, menar Malmgren, och påpekar att det beror på kommande väder, och på snömängd. Och när det gäller möjligheten att åka skridskor på havet i vinter så höjer han om möjligt ett ännu skarpare varningsfinger.
– Jag befattar mig inte med havet. För säger jag att isen är okej i en vik, så kan det se helt annorlunda ut efter en timma när vinden vänder och isen rör sig. Det går väldigt fort. Så man kan aldrig lova havet, det är en egen division.
LÄS MER:Så håller du barnen varma i vinterkylan
LÄS MER:Kylan i Göteborg för att stanna