Bilfria söndagar är ett förslag i den rödgrönrosa budgeten som presenterades under måndagen.
Tanken är att blåljus och färdtjänst och annat nödvändig trafik ska rulla som vanligt, men att privatbilister som vill in till staden får ställa bilen hemma på söndagar.
– Vi vill få göteborgarna att andas ren luft och inte påverkas av buller, utan kunna vistas i staden och gå på restaurang och caféer utan den störningen. Så att det blir en trevligare och mer attraktiv miljö att komma till Göteborg, säger Karin Pleijel, kommunalråd (MP).
Andra städer gör samma sak
Hon påpekar att flera andra städer i Europa går i den här riktningen, som Haag och Oslo.
– För att vi ska tänka klokt med den begränsade yta vi har är det en bra sak.
LÄS MER:Så vill alliansen göra innerstaden mer levande
Nyligen presenterade den styrande alliansen sina tankar för att lyfta innerstaden. En del handlade om att utöka parkeringstiden på de platser där det i dag är tio minuter till trettio minuter, för att underlätta för personer som vill ta bilen in till centrala staden. Alliansen vill också ge trafiknämnden i uppdrag att göra en översyn av p-möjligheterna i centrala staden, av samma skäl.
Olika syn på trafikfrågorna
Styret och oppositionen har alltså helt olika sätt att se på bilens vara eller inte vara i innerstaden.
En syn som också går igen i andra budgetförslag. Alliansen tog under året bort subventionen på periodkort i kollektivtrafiken. Det vill de rödgrönrosa lägga 80,5 miljoner kronor på att återinföra. Alliansen har också tagit bort sommarlovskorten för skollediga barn och unga. Det vill de rödgrönrosa lägga 25 miljoner kronor på att återinföra.
LÄS MER:De rödgrönrosa vill finansiera satsningar med höjd skatt
Ett led i omställningen
Båda partigrupperna har dock tankar på att införa miljözoner för lätta fordon.
Stina Svensson, gruppledare (FI), ser förslaget om bilfria som ett led i att ställa om och minska privatbilismen.
– Vi ser ju stora problem i dag med att trafiken korkar igen i innerstaden. Vi vill ha ett Göteborg där människor kan vistas, snarare än privatbilister.