Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Räddningsarbete efter den allvarliga bussolyckan i Härjedalen där tre personer omkom.

"Generellt är det väldigt säkert"

Vissa år har Sverige varit helt förskonat från olyckor där någon ombord på en buss omkommit. Sedan 1985 har i genomsnitt tre personer per år förolyckats.

– Rent generellt kan man säga att buss är väldigt säkert. Men det är som med flyget, när något väl händer är det ofta många som drabbas, säger Anna Anund, forskningschef på Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI).

Det finns överlag ganska lite forskning när det gäller trafiksäkerhet och bussar, i synnerhet när det gäller långfärdsbussar, enligt Anna Anund. Men hon menar att bussar ofta inte har samma förarstöd som till exempel personbilar och lastbilar. Det kan till exempel handla om system som kan se till att fordonen håller sig inom filernas markeringar eller som kan identifiera vissa hinder på vägbanan och bromsa redan innan föraren uppfattat situationen.

– Det är något som jag ofta noterar om man tittar på lastbilar och personbilar. Där finns många stödsystem för föraren och rent generellt ser man inte samma sak när det gäller bussar. Det är väl en sak som man kan jobba med, säger Anna Anund.

Bussar erbjuder, på grund av storleken, ett gott skydd för resenärer när det gäller kollisioner. Men när en buss välter eller rullar är bilbälte lika viktigt som i en personbil.

– I situationer med frontalkrockar eller andra påkörningar så sitter man ganska säkert eftersom bussen är så stor. Men vid de olyckor där det finns djupstudier gjorda så kan man se att när bussen välter eller rullar så kan man kastas ut och då är det mycket mer gynnsamt om man använder bälte. Men eftersom det finns ganska få sådana olyckor så det är svårt att säga det rent statistiskt, säger Anna Anund.

Sedan 1999 måste alla som åker buss använda bälte om sådant finns och sedan 2004 är det lagkrav på att nytillverkade bussar ska vara utrustade med säkerhetsbälte . Undantaget är buss som kör i tätort. Men att kontrollera att bälten verkligen används kan vara problematiskt för bussarnas förare. Det vittnar många busschaufförer om, enligt Anna Anund.

– Eftersom vi jobbar mycket med bussförare så vet vi att bältesanvändning är ett stort bekymmer, som förarna själva tar upp. Framför allt gäller det barn eftersom det är svårt för chaufförer att hålla koll på att de använder bälte, säger Anna Anund.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.