Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer

Ingen prenumeration
  • Mitt GP
  • Korsord
  • Erbjudanden
  • Logga ut
Butiken med matsvinn är en succé. Bild: Arkivbild: Jenny Ingemarsson

Göteborgs enda butik med matsvinn – en succé

De vänder sig till de i ekonomisk utsatthet och är unika i sitt slag. Dessutom är konceptet redan en succé.
I våras öppnade Maträtt – Göteborgs första butik med matsvinn. Butiken har redan gått över förväntan och har över 3 000 medlemmar. Men de behöver få in mer mat i butiken.

Det är Räddningsmissionen som ligger bakom butiken Maträtt som ligger på Flatås torg. Butiken säljer matsvinn som lämnats in från grossister, producenter och andra butiker. Den huvudsakliga målgrupp är de som lever på försörjningsstöd och med skuldsanering och intresset har varit enormt.

LÄS MER: Nu öppnar Göteborgs första butik med matsvinn

När Ida-Lina Frisell som är butikschef på Maträtt får frågan om hur det har gått för dem den första tiden blir svaret:

– Det har gått fruktansvärt bra och över förväntan. Vi har nått ut till målgruppen på ett bra sätt, det är alltid en utmaning att nå de som behöver hjälp då vi inte kunnat annonsera. Men de har fått information mun till mun, genom social resurs, genom församlingar och organisationer.

Ida-Lina Frisell är butikschef för Göteborgs första matbutik med matsvinn. Bild: Jenny Ingemarsson
Ida-Lina Frisell är butikschef för Göteborgs första matbutik med matsvinn. Bild: Jenny Ingemarsson

3 000 medlemmar i butiken

I dag har de 3 000 medlemmar i butiken – men det är bara en bråkdel av alla de som lever på försörjningsstöd och med skuldsanering i Göteborg, menar Ida-Lina Frisell.

– Enligt uppgift är de 30 000, så det finns fler att nå.

Reaktionerna kring butiken har varit blandade. Och den pågående pandemin har ställt till det då de inte kan släppa in så många i butiken samtidigt.

– Folk kommer och köar redan tidigt på morgonen för att få handla, så det blir ett stressmoment för de redan utsatta.

Men nu jobbar de för en lösning – att man ska kunna boka tid i en app för att komma in i butiken.

100 kunder i veckan stödhandlar

Det är inte bara de som måste handla till reducerat pris som handlar i butiken, Ida-Lina Frisell berättar att det kommer in 100 kunder i veckan och stödhandlar även om de inte behöver rent ekonomiskt.

Många har anmält sig och vill jobba som volontärer och när många blev permitterade på grund av coronapandemin såg de ett ökat intresse.

– Utan volontärerna hade vår utveckling inte gått så fort, de är guld värda.

För lite mat i butiken

Men det finns ett problem. De får in för lite mat att sälja och behöver mycket mer.

– Man kan säga att 2 500 matkassar lämnar butiken i veckan, det kräver många ton mat.

Det är framförallt basvaror som mjöl, pasta, gryn, ris och mjölk som saknas. Men de behöver även frukt, grönsaker, kött, fisk och kyckling.

Vad är den största svårigheten för er?

– Svårigheten är att tillfredsställa ett grundläggande behov som mat är, då vi inte har tillräckligt med variation på maten.

Hon berättar också att det finns tankar på fler butiker i Göteborg då behovet är stort.

– Vi pratar om fler butiker varje dag, men allt tar sin tid, utmaningen är att hitta lokaler och finanser till dem.

LÄS MER: Samhällets mest utsatta är extra utsatta under coronapandemin – då vill fler hjälpa

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.