Volvomontörer har fått nog

ANNONS
|

GP har talat med en av montörerna på bana 1:51, där initiativet till brevet togs. Denne berättar att en sak som fick bägaren att rinna över var att företagets chefer kan räkna med stora lönelyft framöver samtidigt som man i tisdags meddelade att ett sparkrav gör att 1 500 jobb hotas.

- Vi ser inte hur man ska kunna ta fler personer härifrån, säger montören som inte vill framträda med sitt namn. Jag tror att vi har ökat takten med 20 bilar i timmen de senaste åren. Och att bygga fortare betyder att man får jobba hårdare och det sliter på folk.

ANNONS

Onda nackar, ryggar och handleder hör till vardagen.

- Men folk biter ihop ändå. Karensdagen gör väl sitt. Man sjukskriver sig inte varje gång man har ont, då fick man ju vara hemma jämt.

Montören har inga siffror på saken, men tror ändå att folk har blivit mer fysiskt slitna i det höjda tempot på senare år.

När bandet stoppades för att arbetarna skulle få information om de kommande besparingarna i tisdags hade det gått rykten på golvet en stund, men ingen visste vad som var på gång. Det mesta har man fått reda på via massmedier - även fackets uttalanden har nått arbetarna den vägen.

- Hittills har det inte varit några utskick eller uttalanden här inne på företaget.

GP:s källa beskriver företagsledningen som anonym och ganska avlägsen. Arbetarna har kontakt med sin närmaste förman, mycket mer är det inte.

- Det mesta vi ser av ledningen är när de är på bild i tidningen.

Fortfarande pågår försöken med rullande rastavlösningar några dagar. Därefter har det ryktats att tempot måste höjas ytterligare, när alla ska ha rast samtidigt. Det arbetarna hittills hört är att det finns planer på att korta sträckan varje montör går längs monteringsbanan. Det skulle i klartext betyda färre steg och mera intensivt monteringsarbete. Och ytterligare slitage på armar, axlar och ryggar.

ANNONS

Fler instämmer

Nu har alltså det uppdrivna tempot och avståndet till beslutsfattarna gjort att de trettio dagarbetarna på bana 1:51 tar bladet från munnen.

- Det är så svårt att göra sig hörd här inne, så vi kom överens om att säga vad vi tycker offentligt.

Och under gårdagskvällen stämde montörerna på bana 1:2 a in i protesterna. Där undertecknade samtliga 20 montörer som var på plats under kvällsskiftet samma brev.

Öppet brev till ledningen på Volvo PV:

Arbetarna på bana 1:51 dag

ANNONS