Volvoanställda: "Rätt väg att gå"

Beskedet väcker positiva reaktioner på fabriksgolvet. Även Mikael Damberg, närings- och innovationsminister, välkomnar Volvos offensiv. Samtidigt säger facket att Göteborg knappast kan hoppas på nya jobb.

ANNONS
|

Utanför Volvo Cars fabrik i Torslanda var det under gårdagen muntra tongångar. En av dem som anser att Volvo gör helt rätt är Eva Andersson, som arbetat på företaget i 35 år, varav 25 år i produktionen.

– När jag hörde nyheten tänkte jag bara: wow, vad bra! Fler hybridbilar ger bättre miljön inne i städer. Jag tror att hybridbilarna är en bra övergång till rena elbilar. Nu måste Volvo se till att förbättra batterierna, så att de blir snabbare att ladda, säger Eva Andersson, som i dag äger en Volvo med dieselmotor, men som hoppas kunna byta till en hybrid innan hon går i pension.

ANNONS

Även Jahangir Hallén, som gjorde sitt första arbetspass på Volvo för 39 år sedan, välkomnar vd Håkan Samuelssons beslut.

– För tjugo år sedan tyckte jag att man skulle kopiera de leksaksbilar som hade elmotorer. Det blir nu verklighet och därför är det liten av en dröm som går i uppfyllelse. De flesta av mina kollegor tycker att elbilar är helt rätt väg gå, säger han.

Inga nya jobb iGöteborg

I dag är det drygt 6 000 personer som arbetar i fabriken i Torslanda. De senaste årens positiva utveckling har inneburit att över 2 500 personer har rekryterats sedan i början av 2015. I slutet av sommaren hoppas Volvo att produktionen ska vara uppe i 240 000 bilar i årstakt – vilket är nära kapacitetstaket.

– I dagsläget är vi ganska fullinvesterade i Torslanda när det gäller volymer. Därför går det inte anställa så många fler. Om den här satsningen ger nya jobb så hamnar de i våra fabriker i Kina, eller i vår nya fabrik i USA, säger Glen Bergström, representant för IF Metall i Volvos styrelse.

Att fossila förbränningsmotor successivt fasas ut kommer, enligt Glenn Bergström, inte hota jobben i Skövdefabriken.

I dag arbetar 1 450 personer i Skövde med att tillverka de diesel- och bensinmotor som sedan skickas till monteringsfabriken i Torslanda.

ANNONS

– Volvo har i dag ett investeringsprogram som ska bygga om Skövdeverket till att bara producera bensinmotorer, eftersom det är bensinmotor som man ska ha i de framtida plugg-in-hybriderna, säger han.

LÄS MER: Volvo ska bara tillverka elmotorer

Dagens besked innebär att Volvo är först av de etablerade biltillverkarna att helt ställa om till elektrifierade modeller. Att det är just Volvo som vill ta ledartröjan är enligt Glenn Bergström naturligt. Globalt sett är Volvo en mindre aktör, vilket gör det enklare att ställa om produktionen.

– Volvo har i dag 6 bilfabriker, vilket kan jämföras med Volkswagen som har 109 stycken. Vår storlek gör att vi kan agera snabbare.

Mikael Damberg: Viktigt signal

Enligt Mikael Damberg innebär Volvos besked att inte bara bilden av Sverige som föregångsland inom miljöteknik stärks, utan att även unga inspireras till att välja fordonsbranschen.

– Volvos beslut är viktigt för både hållbarhet och för att säkra industrijobb i Sverige. Det här sänder signaler till gymnasieungdomar och studenter att fordonsindustrin är en väldigt spännande bransch att börja jobba i, säger han.

ANNONS