Volvo firar 90 med tillbakablick

I år är det 90 år sedan den första Volvobilen såg dagens ljus. Genom decennierna har företaget profilerat sig med många innovationer – men när modellen ÖV4 lanserades 1927 var det långt ifrån någon banbrytande bil.

ANNONS
|

Egentligen grundades Volvo redan 1915 som en del av SKF. Men det är den 14 april 1927 som anses vara den officiella födelsedagen – då rullade nämligen den första bilen ut från Lundbyverkens fabrik.

Då 90-årsdagen sammanfaller med långfredagen gick firandet av stapeln redan under tisdagen då ett hundratal inbjudna entusiaster samlades på Volvomuseet. Med en blinkning mot namnets betydelse – och för att vi befinner oss i Göteborg – serverades det givetvis rulltårta.

I en nyinvigd del av museet avtäcktes också en av de knappt trehundra tillverkade ÖV4:orna som allting startade med. En för Volvo ytterst betydelsefull modell – men bara en parentes i bilhistorien, enligt författaren Jean Christer Olsson som har skrivit flera böcker om företaget.

ANNONS

– Jag skulle säga att den motsvarade en engelsk eller amerikansk bil från sent 10-tal. Men det var faktiskt väldigt sunt. Skulle de ha gett sig på något mer avancerat som första bil hade de inte lyckats. Om man jämför den med de bilar som fanns då var den rätt enkel. Den var inte särskilt komplicerad eller modern – men pålitlig, säger han.

Är det typiskt för Volvo som företag?

– Ja. Den tekniske grundaren, Gustaf Larson, var ju väldigt konservativ och försiktig. Sen har man haft konceptbilar, men aldrig gett sig på experiment i produktionen. Så man har aldrig gjort några stora misstag.

Kris under tidigt 90-tal

Däremot har Volvo genomlevt tuffa perioder under de 90 år som har passerat. På plats var också Lennart Jeansson, vd för personvagnar mellan 1989 och 1993. Han minns tillbaka till en tid med 500 procents ränta och svår bilmarknad.

– Jag hade de tråkiga besluten att lägga ner fabriker och avskeda rätt mycket folk. Vi fick lägga ner både Kalmar och Uddevalla och rationalisera i Torslanda. Det var nog den värsta tiden jag har haft – det visar hur det går upp och ner, säger han.

Emellertid minns han även mycket positivt – bland annat introduktionen av modellen 850 1991 samt avtalet med Mitsubishi.

ANNONS

– Det gjorde att Volvo fick en liten bil som vi kunde överleva med. De flesta återförsäljare i Europa tyckte att Volvos stora program var väl stort, så vi behövde en mindre bil för att kunna få volym. Sen var det också mycket med Renault på den tiden som var spännande. Det var då vi blev riktigt globala.

Vilken är din favoritbil under de här 90 åren?

– Det är så många som är favoritbilar. Men för mig betyder 850 väldigt mycket. Även S40 och V40 eftersom jag var så aktiv då.

Vad tycker du om ÖV4?

– Jag har ju provat den på Kungsrallyt. Man får beundra de entusiaster som verkligen kör den. De har ju alltid reservhjul för däcken går ofta sönder. Det blir också rejält vinddrag när man kommer upp i hastighet. I 30-35 kilometer i timmen börjar den att vandra så du får hela tiden styra upp den på ett sätt som du inte behöver göra med en modern bil.

"Det är roligt att kävla"

På plats var också representanter för de gamla konkurrenterna i Trollhättan. Peter Bäckström, chef för Saabmuseet framhåller att de olika bilbolagen sporrade varandra till utveckling när det begav sig. Ett gnabb som pågår än i dag bland entusiasterna.

ANNONS

– Jag har faktiskt ägt en Volvo. Men det är klart som sjutton jag håller på Saab. Det är fortfarande roligt att käbblaom vad man tycker är bäst.

Saab i all ära – men vilken är din favorit-Volvo?

– Jag måste nog säga att Volvo Duett i televerksversion ligger mig varmt om hjärtat. Det har att göra med att vi hade en sådan på en mekanisk verkstad jag jobbade på under 80-talet. Det är en oerhört användbar bil. Dess prestanda mäter man inte i 0-100 kilometer i timmen – men att få in ett halvt ton på en SJ-pall längst bak imponerade verkligen på mig.

ANNONS