Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

1/9

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Viva vill vara Sveriges mest hållbara bostäder

Senare i höst är det inflyttning i Brf Viva. Med gamla bussbatterier, en cykelbro och miljövänligare betong är ambitionen att de 132 lägenheterna i Guldheden blir den mest hållbara bostadsrättsförening som någonsin funnits.

De första boende flyttar in redan 20 november i år. Det kan man inte riktigt tro när man står i den södra änden av det betongskelett som ska bli Brf Viva. Charlotta Brolin, hållbarhetsspecialist på Riksbyggen, visar det som ska bli orangeri och växthus inom några månader.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

– Det är en ambition med projektet att det ska bli extra socialt med många gemensamma ytor, som det här.

Stärka gemenskapen

Lägenheterna delar gemensam entrébalkong på varje våningsplan. För att ta sig in till sin lägenhet måste man alltså passera förbi de andra lägenheter som finns mellan sin egen och hissen. Allt för att försöka skapa så mycket kontaktytor mellan de boende som möjligt, enligt Michael Ekberg, regionchef för Riksbyggen Väst.

– Man kommer till sin lägenhet genom att passera sin granne. Det ska förhoppningsvis stimulera mer social gemenskap. Vi har också minskat ner storleken på lägenheterna en aning för att istället göra mer gemensamma utrymmen.

De norra delarna av bygget är lägenheterna nästan helt färdigställda. Brf Viva är Riksbyggens försök att skapa ett så ekonomiskt, socialt och klimatmässigt hållbart bygge och bostadsförening som möjligt.

Inga vanliga bilar

Trappan upp genom det blivande orangeriet leder vidare till det som blir föreningens garage. Men några bilar kommer inte få plats här. Istället ska utrymmet användas till cyklar och cykelverkstad. Till skillnad från nästan alla bostadsbyggen så finns det inga parkeringsplatser för boendes bilar i anslutning till husen. De som ska bo i de 132 lägenheterna får istället samsas om en bilpool med fyra elbilar. För att kunna bo här så kan inte bilen vara lösningen på vardagens logistiska problem, istället är det fokus på cykel, enligt Charlotta Brolin.

– Eftersom man inte kommer kunna hyra parkeringsplatser så har vi en fordonspool med elbil, elcykel och lastcyklar som man kan hyra. De boende kommer också att ha tillgång till en mobilitetsapp där man bland annat kan köpa biljetter från Västtrafik.

Från Riksbyggens sida har tanken varit att samla att olika idéer och initiativ till ett bygge och en bostadsrättsförening, enligt Michael Ekberg.

– Vi har gjort bilpooler någonstans, solceller på taken här och var men aldrig tagit ett samlat grepp på det här sättet. När vi startade projektet så sa vi att detta ska vara Sveriges mest innovativa och hållbara bostadsprojekt. Vi har också jämfört internationellt och kan konstatera att vi ligger långt framme.

Gamla bussbatterier

Förutom lösningarna för cykel, som också innefattar en cykelbro från huset sida ut på Doktor Allards gata, så ska huset skapa mer elektricitet än vad det gör av med. Överskottsenergin från solcellerna på taket lagras i begagnade bussbatterier från linje 55. När kapaciteten i batterierna sjunkit till 80 procent så används de inte längre i bussarna. Genom ett samarbete mellan Volvo och Riksbyggen så hamnar en del av batterierna istället i BRF Viva. Husen värms upp av bergvärme och genom den lösningen så kommer även kyla produceras. Kylan kommer säljas till Chalmers lokaler vid Mossen, som ligger i närheten.

Sex lägenheter återstår att sälja av de totalt 132. I föreningen finns också sex ettor som sålts som särskilda ungdomslägenheter. De lägenheterna kostar 95 000 kronor styck. Över 5 000 personer i åldern 18 till 29 år anmälde intresse. Lotten avgjorde vem som skulle få köpa. De nya ägarna behövde dock skriva på ett förbehåll att när lägenheten sedan säljs nästa gång så ska priset vara detsamma.

– Det är så många som är utestängda från bostadsmarknaden och vi ville bidra till att unga människor ska kunna ta sig in på marknaden, säger Michael Ekberg.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.