Bill Persson, Johan Forssander och Rolf Johansson är några av dem som riskerar att få betala dyrt för nya vägar.
Bill Persson, Johan Forssander och Rolf Johansson är några av dem som riskerar att få betala dyrt för nya vägar.

Villaägare rasar mot vägkostnader

ANNONS
|

–Det är en form av kommunal våldtäkt på kommuninvånarna, säger Stefan Stjernedal, regionchef för Villaägarnas riksförbund i väst.

Pengarna går till en ny- och ombyggnation av vägar i området Hultet södra i Öjersjö i samband med att hundra nya fastigheter byggs.

Riskerar få betala en miljon

Villaägaren Bill Persson kan ensam få betala runt en miljon kronor för kalaset. Att kostnaden för just honom blir extra hög beror på att hans tomt räknas som fyra.

–De tar ingen hänsyn till vad vi säger. Vi försöker protestera. Det är inte bara gatukostnaden utan också själva förfarandet, säger han.

ANNONS

Kan Bill Persson och de andra villaägarna inte betala är kommunens råd att stycka upp och sälja av tomten.

–Hur detta går beror på om man får låna upp de här pengarna. Det är styggt. Alternativet är att försöka sälja, vilket i och för sig säkert kommer att gå, eller så får vi flytta här ifrån, säger Bill Persson.

"Absurda krav"

Villaägarnas riksförbund vill att Partille kommun i stället finansierar gatorna med skattepengar.

–Äganderätten är satt ur spel. I det här fallet är det absurda krav, där politikerna och tjänstemännen drar undan mattan. Vi uppmanar politikerna att riva upp det här beslutet, säger Stefan Stjernedal.

De flesta av landets kommuner väljer att finansiera gatuutbyggnaden via skattsedeln eller genom exploateringsavtal. Stefan Stjerne­dal uppskattar att en tiondel av kommunerna gör som Partille. I Härryda ska ett antal fastighets­ägare betala drygt 100 000 kronor var för ett gatubygge.

–Politikerna måste fundera över hur man ska behandla sina invånare, säger han.

Gjort så i flera decennier

Partilles gatuchef Sören Lundh förklarar att kommunen gjort så här i flera decennier. Inom varje detaljplan bär området sina egna byggkostnader för så kallad allmän platsmark, exempelvis gator och parker.

ANNONS

–Fastighetsägarna betalar en engångsavgift, en gatukostnad. Sedan tar kommunen över driftkostnaderna och skötseln för all framtid.

Politiskt beslut i höst

Enligt Sören Lundh kommer förslaget att behandlas av kommunfullmäktige i höst. Vinner det laga kraft är fastighetsägarna skyldiga att betala.

–Det finns möjlighet att fördela kostnaden på tio år, vilket avgörs från fall till fall. Sedan finns det som vanligt möjlighet att överklaga planen eller gatukostnaden.

ANNONS