Ölet Bröl bryggs delvis på återvunnet bröd, en del av satsningen som butiken Willys i Majorna gör för att minska matsvinn.
Ölet Bröl bryggs delvis på återvunnet bröd, en del av satsningen som butiken Willys i Majorna gör för att minska matsvinn. Bild: Willys

Vill minska matsvinn – här är butikens satsning

Nära en miljon ton mat och dryck försvinner i soporna varje år. Affären i Majorna satsar på att minska sitt matsvinn – bland annat säljs öl bryggt på gammalt bröd och juice på frukt som skulle slängas.

ANNONS
|

Mat slängs i onödan i både produktion, på hemmaplan, i affärer och på restauranger. Största delen av svinnet står hushållen för: 938 000 ton om året enligt Naturvårdsverket, Det är ungefär 97 kilo per person och år.

Men mycket mat och dryck slängs redan innan den når hemmens kylskåp och skafferier. I butiker beror svinn ofta på att man slänger varor med passerat bäst-före-datum.

Inför 2025 har mataffären Willys i Majorna tillsammans med resten av affärskedjan målet att halvera sitt matsvinn.

– Bröd och kött är överrepresenterat i det som slängs hos oss, men det är även frukt och grönt av alla dess tänkbara sorter: exotisk frukt, clementiner, bananer, äpplen, säger Jonathan Severinsson, butikschef.

ANNONS

Läs även: Majornabor jobbar för en hållbar stadsdel

Öl på gammalt bröd

Därför har butiken sedan en tid tillbaka kraftsatsat lite extra på att minska svinnet. Bland annat säljer de öl "Bröl" där en del av malten bytts ut mot återvunnet bröd och även juice på frukt som butikerna annars hade slängt.

Dessutom kommer Räddningsmissionen varje dag och hämtar det affären lägger undan.

– Det är mycket förpackad frukt i flerpack. I minst en påse i varje leverans har en clementin blivit möglig och ingen kund är villig att betala pengar för det, säger Jonathan Severinsson.

Men i stället för att slänga hela förpackningen kan Räddningsmissionen ta emot clementinerna och sortera bort de icke ätbara frukterna. Varje år skänker hela matkedjan mer än 300 ton mat till välgörenhet.

– Det är verkligen en win-win-situation för oss. De kostar pengar för oss att svinna saker så alla tjänar på det, säger Jonathan Severinsson.

Majornabor lätta att tilltala

Han har jobbat inom branschen sedan tio år tillbaka och märker tydligt hur intresset och medvetenheten kring matsvinnet har ökat.

– Det är en klar skillnad från när jag började till i dag. Då var det inte aktuellt att man skulle ge bort slängmat. Man tänker annorlunda i dag.

ANNONS

Är Majornaborna kanske lite extra miljömedvetna också?

– Jo men absolut, de är kanske en lite lättare målgrupp att tilltala än i andra områden.

Läs även: Ska bromsa matsvinnet – här kan du lämna och hämta gratis mat

comments

Kommentarer

Vad tycker du?

Här nedan kan du kommentera artikeln via tjänsten Ifrågasätt. Märk väl att du behöver skapa ett konto och logga in först. Tänk på att hålla god ton och att inte byta ämne. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Inlägg som bedöms som olämpliga kommer att tas bort och GP förbehåller sig rätten att använda kommentarer i redaktionellt innehåll.

ANNONS