Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Teater Albatross förvandlade Kronhusbodarna till ett koncentrationsläger.

"Viktigare än någonsin att minnas"

På tisdag kväll var Kronhusbodarnas innergård full av människor. Teater Albatross pjäs om Förintelsen lockade hundratals, och publikens röst tycktes nästan unison: glöm inte historien.

Kronhusbodarna förvandlades till ett koncentrationsläger när halländska Teater Albatross kom på besök. Pjäsen Helig! som spelades första gången 1998, har enligt manusförfattaren och regissören Robert Jakobsson blivit aktuell på nytt.

Redan en halvtimme innan starttid var bänkarna fullsatta, och delar av publiken slog sig ner på kullerstenen. En av dem var Kajsa Sperling, som ser pjäsen för andra gången.

– Jag ville se den igen med mina barn. Den är viktig och vacker. Nya vindar blåser över vår värld och det känns som att nu är det viktigare än någonsin att minnas vår historia. Jag vill se den här pjäsen för att kunna föra ett samtal om de här sakerna med mina barn. Jag tänker på Sverigedemokraterna som får så stort stöd, och att vi måste prata om hur vi pratar om varandra. Vad konsekvenserna kan bli om man driver det här för hårt. Pekar ut vissa folkgrupper som orsaken till de negativa saker som sker i vårt samhälle. Jag vet inte vilka som sitter i publiken, de som borde se föreställningen kanske inte kommer hit, säger hon.

– Just nu försöker grupper påverka och ge en felaktig bild av historien. Därför är det viktigt att även yngre generationer uppmärksammas på vad som hände under andra världskriget, så att det inte händer igen, säger Lars-Erik Hörmander.

Gil Tarschys är inne på samma spår.

– Vi får aldrig glömma, och vi måste dra lärdom av historien. Tyvärr har vi inte gjort det, om vi tittar på hur det ser ut ute i världen. Nu är det kanske andra grupper som utsätts. Islamofobin växer. Alla människor har ett lika värde, oavsett ursprung, religion eller hårfärg.

När föreställningen ska börja ställer sig en örn i SS-rock bakom den tre meter höga Mein Kampf-upplagan och börjar orera om sin egen ras överlägsenhet, och hur andra raser parasiterar. Ur en låda dras en judisk man och han tvingas ömsom dansa, ömsom skrubba sig själv med en gigantisk tandborste.

Bisarrt och obehagligt, men också vackert. Ur högtalarna klingar tonerna från en klezmergitarr. Det blir en finstämt ackompanjerad skildring av förnedring, och en långtifrån subtil påminnelse om vilka konsekvenserna kan bli när man omänskliggör en grupp.

Fakta: HELIG!

Teater Albatross har ett förflutet som avant garde-teater och har under många år arbetat med Förintelsen som tema, bland annat i sina pjäser Det var länge sedan orkestern spelade och I skuggan av hatet växer blommor.

Tidigare i år fick de ett pris av Michael A Frieds Stiftelse, som drivs av Förintelseöverlevaren Hédi Fried, för sitt arbete med att sprida kunskapen om Förintelsen i skolans värld.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.