Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Hej

Hej

Vd: "Det känns väldigt olustigt"

Vd Ove Erikson säger sig inte ha känt till att mängder av anhöriga till chefer och anställda på Göteborgs Stads Leasing AB fått sina bilar reparerade i den kommunala verkstaden: - Så här ska det inte gå till. Det är fel. Det känns väldigt olustigt för min del.

Sedan lång tid har det varit rutin att anställda i Gatubolaget kunnat lämna in sina bilar på kommunens verkstad.

– Ja, det måste man tillstå. De anställda har kunnat få hjälp med sina bilar och har känt en viss trygghet i att det är deras arbetskollegor som hanterat dem, säger Ove Erikson, som säger att detta inte haft särskilt stor omfattning.

Bilar som ägs av fruar och makar till anställda – ska de räknas som anställdas bilar?
– Det beror på vem som kör bilen. Som jag förstått det är det alltid den anställde som lämnat in bilen, och då antar jag att verkstaden resonerat som så att 'här kommer en anställd och lämnar in sin bil'.

LÄS MER: Kommunens verkstad ger gräddfil åt chefer

LÄS MER: Här är fem av kunderna i kommunens verkstad

Men dessutom finns det en hel del privatägda bilar i verkstaden som inte alls ägs av någon anställd eller make?
– Ja, det har visat sig att anställda lämnat in bilar som tillhör deras släkt. Det har jag inte känt till. Så skall det inte vara. Jag har inga detaljinsikter i det här.

Din bror har haft sin bil inne på verkstaden.
– Det hade jag ingen aning om heller.

Har han smugit in den?
– Ja... Det är en bra fråga, jag måste undersöka det.

Och två brorsöner till dig och en brorsdotter har haft sina bilar på verkstaden?
– Ja, det är bra frågor, hur de kommit in. Det är inget jag känner till men jag kan tänka mig att det är via (X) som jobbar här.

(X) är en av de nämnda brorsönerna, anställd som chaufför på Göteborgs Stads Leasing AB.

"Vi måste reda ut detta"

Vad jag kunnat se är det rätt många släktingar som haft sina bilar inne på verkstaden. Är det ok?
– Vi måste reda ut detta, vad som hänt, att man har accepterat det. Där måste vi diskutera internt, det är inget att sticka under stol med. Men det har vi inte hunnit än. Eftermarknadschefen måste svara på det, det är hans område, säger Ove Erikson.

Han uppger att han informerat stadsdirektören och vd:n för Göteborgs stadshus AB, koncernbolag för kommunens bolag, om vad han upptäckt genom GP:s granskning.

"Praxis att hjälpa våra anställda"

Affärsenhetschefen Lars Stjern är eftermarknadschef och chef över verkstaden.
Till skillnad mot vd:n ser han inget konstigt med de privatägda bilarna på verkstaden.

– I början av 2012 tog vi fram en praxis att vi skulle hjälpa våra anställda. De fick en möjlighet att få in sin bil. Och det gällde också familjens bilar: söner, döttrar och väldigt nära släktingar. Vi skulle ta emot deras bilar när vi har tid.

Därmed ser Stjern inget fel i att verkstaden, förutom flera av hans egna bilar, tagit emot bilar ägda av hans två söner, bror, svägerska och tre ex-sambor.

Chefen: Har sin grund i hobbbykvällar

Lars Stjern hävdar att reparationerna av släktingars bilar i kommunens verkstad har sin grund i de hobbykvällar som mekanikerna länge haft på onsdagarna.

– Mekanikerna har kunnat ta in sina bilar och greja med dem. Det blev inte rättvist gentemot övriga anställda i bolaget. Så vi bestämde att anställda och familjemedlemmar skulle få ta in sina bilar, säger Stjern.

Han hänvisar till ett papper "Regler för hobbykvällar" som han själv skrivit.

I det talas det om vad som gäller på onsdagkvällar: bilar får köras in efter klockan 15.30 och allt arbete ska vara avslutat kl 20. "Privata bilar får ej finnas i lokalen andra tider. Ersättning utgår ej."

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.