Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Varsel kan slå mot Göteborgs hamn

Så gott som samtliga allmänna hamnar, som Göteborgs Hamn, berörs om de varsel som lagts under måndagen utlöses. Varslet gäller övertidsarbete från 27 september.

Tvisten gäller ett nytt hamn- och stuveriavtal, där förhandlingarna mellan Transportarbetarförbundet och arbetsgivarna Sveriges Hamnar strandade för ett par veckor sedan.

Bakom varslet ligger de två fackförbund som organiserar hamnarbetarna, Transport och Hamnarbetarförbundet. Sedan Transport lagt sitt varsel lade Hamnarbetarförbundet ett sympativarsel med motsvarande innehåll.

Varslen som träder i kraft vid midnatt, natten till den 27 september innebär stopp i de svenska hamnarna för nyanställning, inhyrning, övertidsarbete och mertidsarbete.

Enligt Transport beror konflikten på nya arbetstidsregler och en ökad möjlighet för arbetsgivaren att beordra övertid.

- Det är ett grundskott mot avtalet, säger Marcel Carlstedt, förbundsjurist på Transport.

Peter Jeppsson, vd för Sveriges Hamnar, framhåller å sin sida att avtalet skulle innebära stora löneökningar och fler arbetstillfällen.

Medlingsinstitutet utsåg i går eftermiddagen två medlare i konflikten, Jan Sjölin och Anders Forsberg.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.