Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Vanligaste bortförklaringen vid fortkörning

"Jag måste hämta barn på dagis." Det tycks vara den vanligaste förklaringen till fortkörning som polisen möter.

Flera trafikpoliser svarar dagishämtning som den vanligaste bortförklaringen de får när de stoppar någon för fortkörning, när gp.se frågar dem under den pågående stora hastighetsövervakningen i Göteborgsområdet.

- Vanligen skyller folk på någon form av stress, konstaterar mc-polisen Peter Axelsson. Många har i dag ett högt tempo i livet och det hänger med överallt, också ut i trafiken.

Axelssons åsikt är att hastigheterna har trissats upp på lederna runt Göteborg.

Det främsta syftet med den veckolånga hastighetskontrollen är att få ett stopp på den utvecklingen, och få en sänkt medelhastighet.

En sänkning med bara en kilometer i timmen skulle spara 15 liv per år, enligt forskning som polisen hänvisar till.

Polisen vill inte säga var de kommer att stå med sina lasermätare, startberedda mc-poliser och bötesskrivande trafikpoliser under resten av veckan.

Men hittills har de befunnit sig bland annat längs E45:an i Göta, vid Agnesberg och på E 6 vid Gårda.

Under tisdagens 16 timmar långa insats vid Göta fick 152 bilister fortkörningsböter.

De åtta första timmarna vid Gårda under onsdagen åkte 75 fortkörare fast, åtta av dem blev av med körkortet.

Onsdagens toppnotering var 111 kilometer i timmen på 70-vägen vid Gårda, och 134 kilometer i timmen på 100-vägen vid Göta.

- Vi hade kunnat rapportera dubbelt så många om vi hade kört löpandebands-principen. Men vi vill ha en bra kommunikation med dem vi stoppar, säger Niclas Hallgren, chef för operativa enheten i polisregion Väst och högste chef för insatsen.

Bortförklaringarna är väldigt få hos dem som fastnar i polisens lasermätare, säger han.

- Av de 152 i Göta var det bara tre som nekade till att ha kört för fort. Och en man som blev av med körkortet sa "jag får väl säga tack ändå".

Hallgren har en bakgrund som mc-förare och han körde motorcykel under insatsen.

Hur är det med bilister som varningsblinkar till varandra när ni har hastighetskontroller?

- Det har nog alltid förekommit och är kanske inte så mycket att göra åt. Men när jag under tisdagen körde upp till Göta såg jag ingen bilist som blinkade. Visserligen körde jag motorcykel med polisväst men jag såg ingen ens på håll som blinkade.

Hallgren vill gärna tro att detta är ett tecken på att många bilister förstår att kontrollerna inte bara handlar om hastigheten.

- Det är inte ovanligt att vi hittar stöldgods i de här kontrollerna. Vid Göta tog vi en bilist utan körkort och en annan som är misstänkt för drograttfylleri. Det hade varit tråkigt om någon annan bilist hade blinkat åt honom, säger Niclas Hallgren.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.