Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Vaccinerade registrerades inte – fick inte ut covidpass

Flera personer GP har pratat med är arga över att deras vaccindoser inte har funnits i det nationella vaccinationsregistret som utlovat. Johan fick åka från stugan i Dalsland och köra till Mölndal för att få ut ett läkarintyg inför resan till Alperna.
Johan Lundin var mycket irriterad och arg då han inte kunde få ut ett covidbevis under dagen, eftersom han inte hade registrerats i det nationella vaccinationsregistret av företaget som gett honom vaccinet. Bild: Privat
Johan Lundin var mycket irriterad och arg då han inte kunde få ut ett covidbevis under dagen, eftersom han inte hade registrerats i det nationella vaccinationsregistret av företaget som gett honom vaccinet. Bild: Privat

Johan Lundin, som bor i Göteborg, lyckades inte få ut ett digitalt covidbevis från det Nationella vaccinationsregistret idag. Han fick inte kontakt med Vaccindirekt, företaget där han hade fått sina båda doser tidigare i vintras. Då hade han blivit så upprörd så han satte han sig i bilen och körde ner till Mölndal där företaget har sin lokal. När GP lyckas nå honom på telefon är han lugnare.

– Jag har fått ett skriftligt intyg på att jag är vaccinerad och kan åka på min resa på söndag, säger han.

LÄS MER: Hårt tryck när tjänsten för covid-bevis öppnat

Johan Lundin fick ett pappersintyg av läkare på plats så att han kan åka på den sedan länge planerade familjeresan till Alperna på söndag.

– Nu är jag lugn och kan sova gott.

Vaccindirekt i Mölndals galleria har haft problem med att rapportera in vaccinerade till registret. Bild: Sanna Tedeborg
Vaccindirekt i Mölndals galleria har haft problem med att rapportera in vaccinerade till registret. Bild: Sanna Tedeborg

21-åriga Ida arbetar också inom hemtjänsten. Även hon har fått båda sina doser, som vårdanställd i kommunen. Hon tog sin första vaccindos i februari och den andra fick hon i mitten av juni. Men när hon under dagen försökte få ut sitt covidpass, inför en resa till Alicante i Spanien under nästa vecka, nekades hon.

– Jag har följt alla instruktioner på Folkhälsomyndighetens hemsida om vart man ska hämta vaccinbeviset. Men varken dos ett eller dos två är inrapporterade, säger en överraskad Ida på telefon.

Vaccindirekt har vaccinerat tusentals vårdanställda

Ida blev anvisad företaget Vaccindirekt, som finns på flera håll runtom i landet, av sin arbetsgivare Göteborgs kommun i vintras då hon tog vaccinet. Ida har försökt ringa och mejla till Vaccindirekt. Om hon inte får ut sitt covidpass måste hon ta ett dyrt PCR-test.

– Jag litar ju på dem, det är inte mycket annat jag kan göra, säger hon.

Företaget har avtal med bland andra Göteborgs stad, Partille kommun och Kungälvs kommun, där man vaccinerat vårdpersonal.

Karin Fröberg, områdeschef i Västra Götaland för Vaccindirekt, förklarar att det var tekniska problem som ställde till det i överföringen av uppgifter om vaccindoser till det nationella vaccinationsregistret. ”Problemen är lösta”, säger hon på telefon. Bild: Priva
Karin Fröberg, områdeschef i Västra Götaland för Vaccindirekt, förklarar att det var tekniska problem som ställde till det i överföringen av uppgifter om vaccindoser till det nationella vaccinationsregistret. ”Problemen är lösta”, säger hon på telefon. Bild: Priva

Under eftermiddagen besöker GP företaget i Mölndals galleria. Där står folk i kö för att vaccinera sig. Områdesansvariga för Västra Götaland, Karin Fröberg, svarar på telefon.

– Det var ett tekniskt fel i överföringen. Vi har hittat och åtgärdat det under dagen, säger Karin Fröberg.

De första ilskna patienterna började höra av sig vid 9.30-tiden på morgonen. En tekniker har nu åtgärdat problemen.

– Vi har gjort vad vi ska. Nu är det upp till det nationella vaccinationsregistret hur lång tid det tar för vaccinerade att få ut sitt covidbevis, säger Karin Fröberg.

Den som har bråttom att få ut ett intyg kan få ett på vanligt papper.

Men folk har försökt nå er under dagen både via telefon och mejl, utan att lyckas få kontakt?

– Det är svårt att hinna svara på alla telefonsamtal och mejl när vår personal är fullt upptagna med att vaccinera alla som bokat sig för att ta vaccinet, förklarar hon.

Inrapporterade vaccinationer inte registrerats sedan i vintras

Vaccindirekt har skickat över uppgifter på vaccinerade patienter till det nationella vaccinationsregistret redan i vintras, då man började vaccinera.

– Vaccinationerna har sett ut att gå över, vi har inte fått något felmeddelande tidigare, säger hon.

GP sökte under eftermiddagen svar från Folkhälsomyndigheten. De svarar att det har kommit fram att det har funnits problem med inrapporteringen av den första dosen på vissa håll i landet. Samtidigt betonar man att det är vårdgivaren som är ansvarig för att rapportera covid-19-vaccinationer till det nationella vaccinationsregistret och att rapporteringen är korrekt.

LÄS MER: Ut på turné – med coronapasset i hand

På E-hälsomyndigheten svarar presstjänsten att felsökning av problemen pågår.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.