Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

En av Västtrafiks fyra nya minibussar. Bild: Ulo Maasing
En av Västtrafiks fyra nya minibussar. Bild: Ulo Maasing

Västtrafiks nya minibuss – sju meter lång och eldriven

Under veckan har nya minibussar synts trafikera vägarna i Göteborg. Totalt har fyra helt eldrivna minibussar, som ska vara både tystare och renare än föregångarna, satts in i Västtrafiks linjetrafik.

Totalt finns det plats för 12 sittande resenärer, nio stående och två barnvagnar alternativt en rullstol i Västtrafiks nya minibussar. Under veckan var det premiär för den kompakta bussen som är sju meter lång och till skillnad från föregångarna ingen hybrid utan helt och hållet eldriven.

Är man sugen på att ta sig en åktur i de nya små bussarna får man hoppa ombord på linje 57 i Bergsjön, som i måndags trafikerades med två av minibussarna.

Inom kort kommer även de resterade två bussarna sättas in på linje 57 och i slutet av veckan ska alla vara på plats. Totalt blir det fyra bussar istället för linjens tidigare tre, vilket medför att även turtätheten på sträckan utökas.

– Det finns ett värde i att de är flexibla i vändplatser och mer behändiga än de tidigare bussarna, säger Alice Roman Dadisho, presskommunikatör på Västtrafik.

Den nya bussen heter Sigma 7 och levererades av det brittiska företaget Mellor. Den ska enligt Västtrafik vara utformad för en smidig på- och avstigning och vara särskilt tillgänglighetsanpassad.

”Renare och tystare”

– Vi är glada att kunna erbjuda Bergsjöborna renare och tystare minielbussar, de kommer bli ett trevligt inslag i stadsmiljön, säger Lisa Walldal, affärsutvecklare på Västtrafik i ett pressmeddelande.

Anledningen till att det just är linje 57 som trafikeras med de nya minibussarna har enligt Västtrafik att göra med att det är förhållandevis få resenärer den sträckan.

– Sträckan har trafikerats av minibussar sedan tidigare men det är ett omtag i att nya elektriska minibussar börjar köra på linjen, säger Alice Roman Dadisho.

LÄS OCKSÅ: Här är Västra Götalands vackraste hållplats

LÄS OCKSÅ: Det stör göteborgare på spårvagnen – så ska du agera

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.