Västtrafiks information irriterar strandsatta

Det är stora störningar på alla spårvagnslinjer. Många busslinjer är inställda. Flera stadsdelar har ingen spårvagnstrafik. Vid Hagakyrkan råder irriterad stämning bland resenärerna, som inte får tillförlitlig information.

ANNONS
|

Väntetiderna tickar ner till noll och börjar sedan om igen. En situation som många upplever i dagens smått kaotiska kollektivtrafik. Vid Hagakyrkan är ett exempel.

– Jag stod först vid Brunnsparken och gick sen till Hagakyrkan för jag tänkte att det gick fler linjer därifrån. Men jag har inte sett en spårvagn. Det verkar helkört nu, säger Jonas Hed.

Klockan nio på morgonen har inte en spårvagn har passerat Hagakyrkan senaste timmen.

– Jag fattar inte hur det kan bli sånt här kaos i Gbg. Inte så att vi är ovana vid vinter, säger Louise Andersson.

– Jag har väntat jättelänge men väntetiden börjar om hela tiden. Inte roligt. Får ge upp och gå till någon annan hållplats, säger Andrea Gajic vid Hagakyrkan.

ANNONS

Linje 11 stod still i Sandarna i morse. Is i spåren gör att vagnen får vänta på röjning. Vid klockan 07.30 på morgonen var det högst osäkert hur länge det skulle ta.

Malin Sandstig, 52, är lärare och sitter fast på 9:an mot Angered. Hon är en annan av de otaliga drabbade resenärerna.

– Jag tycker att det är lite onödigt. Det har ju snöat sedan igår, man tänker ju att de ska hinna ta tag i det då. Hela staden är ju lamslagen.

Vid åttatiden Mariaplan stod en stor skara resenärer som under en längre tid väntat på spårvagn. Ingvar Kullenstein, 57, var en av resenärerna som hade stått ute i kylan under en längre tid.

– Man har ju inte fått någon information, det är svårt att veta om man ska stå kvar och vänta eller gå hem, säger han.

Efter en längre tids väntande hade många resenärer som väntade på 9:an och 11:ans spårvagn i Majorna börjat tröttna. Ner mot Masthuggstorget syntes ett långt led människor som bestämt sig att promenera in till sina jobb.

– Jag har fått gå från Majvallen och är på väg till jobbet Lilla Torget. Det är inte så långt men jag har blivit sen nu, men det är lugnt för min chef är bortrest, säger Lisa Strandvik, 29.

ANNONS

En annan som promenerade till jobbet var Annica Engström, något som hon själv inte hade något problem med.

– Jag är på väg till Svingeln, det tar en timma att gå dit. Men det är inget problem för mig, jag brukar promenera till jobbet, säger Annica Engström, 54.

Västtrafik rapporterade under morgonen att bussarna 16, 17 och 62 trafikerar men med stora förseningar. I Angered var alla busslinjer indragna.

– Jag står här på trappstegen till pausrummet vid vår depå och det är rena vinterlandskapet. Alla bussar är startklara men vi kan inte åka någonstans. När vi kom fram till jobbet imorse fick vi instruktionen att vi ska sätta oss och ta en kopp kaffe. En kollega, som bor i Angered liftade till jobbet. Så nu väntar vi här och äter klementiner. Alla pratar om snöfallet 1995.

– Men det är av säkerhetsskäl självklart som man drar in trafiken, det är så mycket backar här i Angered och det är lätt att fastna, säger Johnny Hildingsson, bussförare.

En resenär som GP har pratat med berättar att hon väntat på spårvagnen vid hållplatsen Rambergsvallen i över en timme.

– Jag måste till jobbet. Det finns inga bussar, inga spårvagnar, jag ska försöka gå till Backaplan åtminstone, säger hon.

ANNONS

Enligt flera rapporter har det inte åkt någon spårvagn från Hisingen in mot stan. En spårvagnsförare har hört av sig till GP tidigt på morgonen och berättar att han på 65 minuter har lyckats ta sig från vagnhallen i Gårda till Nordstan. Där blev han stående bakom en annan spårvagn i väntan på en plogbil vid femtiden på morgonen.

Vid halvniotiden hade han inte kommit längre än Wieselgrensplatsen.

– Det är massa folk som väntar. Jag står och skottar snö här. Jag vet att det finns en annan vagn framför mig men jag vet inte hur långt den har kommit, säger han till GP.

Det kommer in rapporter om människor som vandrar genom staden på väg till jobbet.

Enligt Västtrafiks pressinformatör Kristian Lans trafikerade bara en tredjedel av spårvagnarna vid niotiden på morgonen.

– Det är klart att det märks. Det krävs mer röjningsarbete och det tar tid.

Västtrafik beklagar att informationen upplevs som bristfällig.

– Vi började med sända i högtalarsystemet tidigt imorse men i sådant här läge blir upropen väldigt generella. Det blir svårt att ge lika specifik information som vi brukar göra, säger Jens Holmberg, pressinformatör för Västtrafik.

Varför är det så att väntetiderna tickar ner till noll och sedan startar igen?

ANNONS

– Vi har haft problem med realtidssystemet. Vi förstår att det upplevdes som missvisande.

ANNONS