Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Från och med 13 december gäller ny tidtabell

Västtrafik tjänar 88 miljoner på reklam

Kollektivtrafiken i Skåne kan bli reklamfri. Men det är inte aktuellt för Västtrafik. I somras tecknades ett fyraårsavtal som årligen ger 22 miljoner kronor i intäkter.

Det är kollektivtrafiknämnden som utreder om Skånetrafiken bara ska ha reklam för regionens egna verksamheter i framtiden, skriver P4 Malmöhus. Framöver kan resemiljön för passagerare värderas högre än annonsintäkterna.

- Vi vill ha en välkomnande trafik. Vi har successiv avvecklat en del reklam under flera politiska majoriteter, säger Nicklas Ljungström (MP), vice ordförande i kollektivtrafiknämnden i Region Skåne till P4 Malmöhus.

Om ett förslag om reklamfri kollektivtrafik skulle gå igenom innebär det att reklamytor på Skånetrafikens stadsbussar, buss- och tågkurer försvinner.

Hur mycket i intäkter som kollektivtrafiken går miste om är inte uträknat än. Det kan bli en uppgift för nämnden att ta reda på. Skånetrafiken har tidigare i sagt nej till annonskampanj från Sverigedemokraterna.

Hos Västtrafik har frågan om reklamfri kollektivtrafik inte varit aktuell tidigare. Och inte heller i nutid.

- Det finns inga sådana indikationer från politikerna. Vi har heller inte hört att det diskuterats tidigare, säger Västtrafiks presschef Kristian Lans.

Dessutom tecknades i somras ett fyraårigt avtal med företaget Wallstreet som säljer reklam till bussar, tåg och spårvagnar. Det ska ge Västtrafik en årlig intäkt på 22 miljoner kronor.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.