Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Västtrafik skjuter upp flexbiljetten

På tisdag var det tänkt att Västtrafik skulle lansera sin nya flexbiljett, som skulle fungera som ett mellanting mellan enkelbiljetter och månadskort. I samband med den nya biljetten skulle också återbäringen tas bort. Men nu meddelar Västtrafik att man skjuter upp lanseringen – och behåller återbäringen.

Tisdag 30 november var det tänkt att Västtrafik skulle lansera sin nya flexbiljett, som skulle vara ett alternativ för resenären som reser ofta men inte dagligen.

Som GP skrivit om tidigare har Västtrafik har under arbetet med flexbiljetten gjort undersökningar som visar att resenärer föredrar förköpta biljetter snarare än att få återbäring i efterhand – därför valde man också att ta bort återbäringen i biljettappen.

Återbäringen i Västtrafiks To Go-app har fungerat som en slags rabatt på enkelbiljetter när man köper fyra enkelbiljetter inom en vecka. Återbäringen har varit på 20 % och inneburit att exempelvis en femte zon A-biljett bara kostat sex kronor.

LÄS MER: Med appen Tripier hyr du ut din biljett – mot Västtrafiks regler

Västtrafik: ”Behöver analyseras ytterligare”

Enligt Västtrafik blir det billigare att välja den flexibla biljetten istället för enkelbiljett eller månadsbiljett om man reser kollektivt 9-10 dagar i månaden (två resor) i en zon eller 7-10 dagar i månaden i två eller tre zoner.

– Vi tror att det här erbjudandet är bättre och att det kommer gagna fler. Vi vet att kunder hellre vill få rabatt direkt vid ett köp, än en återbäring i efterhand. Det har vi gjort ganska mycket undersökningar kring och haft dialog och interaktioner med våra kunder inför den här förändringen. Vi tror också att fler kommer ha nytta av flexbiljetten, sa Maria Björner Brauer, enhetschef för försäljning och marknad på Västtrafik, tidigare.

LÄS MER: Västtrafik planerar för ny flexibel biljett

Under fredagseftermiddagen meddelade Västtrafik att man skjuter fram lanseringen av flexbiljetten, för att de ”behöver analysera den nya biljetten ytterligare för att se till att den uppfyller resenärernas behov”.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.