Västtrafik: Problemen lär fortsätta

ANNONS
|

- Punktligheten varierar väldigt mellan banorna och där vi har störst problem är enkelspårbanorna, säger Roger Vahnberg, vice vd Västtrafik. Han lyfter särskilt fram Bohusbanan, sträckan Göteborg-Strömstad, som GP återkommit till de senaste dagarna.

I tisdags publicerade vi en resedagbok från en av Bohusbanans pendlare som noterade förseningar varje dag under 22 dagar mellan Göteborg och Uddevalla. Totalt hade pendlaren, som är reporter på Bohusläningen, noterat över sex timmars försening till och från arbetet under perioden.

I onsdags kunde vi berätta hur lärare på samma pendlingssträcka tvingats inleda sina lektioner med eleverna på distans – från det försenade tåget – och arbetsgivare i Västsverige rasade över bristerna i kommunikationerna.

ANNONS

- Tittar vi på tågtrafiken har vi under några år haft ett mål om 95 procents punktlighet. Det bör vi komma upp till, men på enkelspår med den trafik vi har i dag tror jag inte riktigt att det är möjligt, säger Roger Vahnberg.

- Vi lever med den verkligheten att det måste funka hundraprocentigt på ett enkelspår annars blir följderna stora. Blir ett tåg sent så blir alla tåg under högtrafik lätt sena och vi kommer inte ha dubbelspår där på lång tid.

I avvaktan på en eventuell utbyggnad av Bohusbanan planerar Västtrafik för ett tänkt nytt mötesspår vid Grohed som skulle kunna avhjälpa en del av de störningar vi ser i dag. Men inte heller mötesspåret är beslutat än, enligt Roger Vahnberg.

Så problemen med systematiska förseningar lär fortsätta ett bra tag till.

En pendlare på till exempel Bohusbanan betalar varje månad 1685 kronor. Det du säger att de ska fortsätta göra det utan att ni kommer rätta med grundproblemet "på lång tid"? Är det rimligt?

- Vi har att förhålla oss till den verklighet vi har och det inbegriper enkelspår men både vi och Trafikverket gör vårt bästa för att få upp punktligheten. I övrigt är det vad vi har att erbjuda. Vi ligger inte alls där vi vill ligga i punktligheten vad gäller Bohusbanan men vi har en verklighet också.

ANNONS

Vad ger det för signaler till de som står inför valet att ta bilen eller åka kollektivt mellan till exempel Göteborg och Uddevalla?

- Man får göra ett personligt val naturligtvis. Vi har en målsättning om att både få upp punktligheten och få ned restiden mellan Göteborg och Uddevalla. Det finns även bra expressbusstrafik mellan de orterna.

Samtidigt lyfter Roger Vahnberg fram andra problem i infrastrukturen. Att Göteborgs centralstation inte lyckas ta all trafik under rusningstrafik är en annan orsak till förseningar, bland annat kan det förklara varför många resenärer på bland annat Bohusbanan vittnar om att tågen är sena redan innan de lämnar stationen på morgonen. Och att många pendlare uppfattar att förseningen uppkommer först sista sträckan in till station.

Många av de läsare som fyllt i GP:s karta över tågförseningar har just reagerat på de återkommande mindre förseningarna.

Kapaciteten är för liten för den ökning av resandet som skett de senaste tio åren, menar Roger Vahnberg.

– På Göteborgs centralstation är det idag överbelastat och fullt. I rusningstrafik är det så fullt det kan vara och där ser vi Västlänken som den stora propplösaren som möjliggör allting, säger han.

Vi har en nybliven infrastrukturminister från Västsverige, Anna Johansson. Vad vill du säga till henne?

ANNONS

– Det är oerhört viktigt att jobba med underhållet av banorna och nya lösningar. Underhållsfrågan är viktig och vi har problem lite överallt med signalfel och växelfel och så vidare. Där har vi sedan ett antal år tillbaka ett arbete med det. De senaste åren regeringarna gett mer pengar till underhåll och det är bra, säger Roger Vahnberg.

ANNONS