Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

1/4

Västlänkenprojekt prövas inte rättsligt

Mark- och miljööverdomstolen kommer inte att ta upp överklaganden av Västlänkens sidoprojekt Olskroken planskildhet. Ett glädjande besked, enligt Trafikverkets projektchef Bo Larsson.
– Nu kan vi arbeta fullt ut, säger han.

Turerna har varit många kring Trafikverkets arbete med Olskroken planskildhet, som är ett projekt nära sammankopplat med Västlänken. Detaljplanen för bygget har tidigare antagits av kommunen, men har därefter överklagats av bland andra Götiska Förbundet – en orden som anser att Skansen Lejonet är hotad på grund av Västlänken – och därför inte vunnit laga kraft.

Nu har emellertid den rättsliga processen till slut nått vägs ände när Mark- och miljööverdomstolen meddelar att de inte kommer att bevilja prövningstillstånd för överklagande.

– Detta var ett viktigt och glädjande besked. Tidigare har vi varit begränsade och inte kunnat genomföra vissa arbeten i Olskroken, men nu kan vi arbeta fullt ut. Olskroken planskildhet är viktig för en väl fungerande järnvägstrafik, in och ut ur Göteborg och en förutsättning för Västlänken, säger Bo Larsson som är Trafikverkets projektchef för Västlänken och Olskroken planskildhet i ett pressmeddelande.

LÄS MER: Enormt järnvägsprojektet i Västlänkens skugga

Sex nya broar ska byggas

I november stoppades Trafikverkets arbeten på platsen efter ett beslut från tillsynsmyndigheten länsstyrelsen som inte ansåg att alla nödvändiga tillstånd fanns på plats. Men i slutet av januari fick Trafikverket åter grönt ljus.

Projektet kan beskrivas som en enorm utbyggnad av bangården i Olskroken som sträcker sig mellan E6 i väster till och med den gångbro vid Bagaregården som går över järnvägen och E20.

Där ska bland annat sex nya järnvägsbroar byggas samtidigt som närmare en mil ny järnväg ska anläggas. Syftet med utökningen är att möta en växande gods- och persontågstrafik, men också att bereda plats för Västlänkens dubbelspår. Beräknad trafikstart är år 2025/2026.

Mellan 2001 och 2007 planerades bangården i Olskroken som en del av Västlänken. Men då den inte rymdes inom budgeten för Västsvenska paketet styckades den av. 2013 återupptogs planeringsprocessen under namnet Olskroken planskildhet och beviljades statlig finansiering med 2,4 miljarder kronor (i 2013 års prisnivå) året efter.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.