Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer
Om vi förlorar (den rättsliga prövningen) kan jag inte se att vi har några anbudsgivare kvar, säger Lillian Brunbäck på Trafikverket.

Västlänken: Konkurrenterna anklagar byggjätte för konsultjäv

NCC vann upphandlingen av Centralen men anklagas för jäv av konkurrenterna – eftersom byggbolagets konsulter tidigare gjort jobb åt Trafikverket. Striden kan få stora konsekvenser för bygget av Västlänken.

 

Läs också: GP granskar jätteprojektet Västlänken

I konkurrens med flera andra anbudsgivare vann NCC upphandlingen av delprojektet Centralen i bygget av tågtunneln Västlänken under centrala Göteborg. Förutom den underjordiska stationen handlar det om en del av tågtunneln. Det är ett stort projekt som väntas ta omkring sex år att färdigställa.

Men enligt ett konsortium, där bland andra schweiziska Implenia Construction ingår, har allt inte gått rätt till. De konkurrerande byggföretagen hävdar att NCC vann på grund av konsultjäv.

Lillian Brunbäck, ansvarig Trafikverket för upphandlingar i Västlänken, säger att det kommer att få stora konsekvenser för Trafikverket om man förlorar den rättsliga prövningen.

– Det blir väldigt svårt att hitta konsulter som inte varit inne. Om vi förlorar kan jag inte se att vi har några anbudsgivare kvar, säger hon.

NCC har i sitt anbud använt konsulter från Cowi och Tyréns, två av de bolag som varit med och tagit fram järnvägsplanen åt Trafikverket. På Cowi jobbar dessutom en konsult som tidigare hade en central roll på Trafikverket, där han bland annat varit med och tagit fram den upphandlingsstrategi som gäller för Västlänken.

Detta gör att Implenia och de andra i konsortiet anser att NCC har haft ett försprång i upphandlingen och att deras bud borde ha förkastats. Varken NCC eller det konkurrerande konsortiet vill uttala sig medan tvisten pågår, men i sina handlingar till rätten skriver konsortiet att förfrågningsunderlaget i stor utsträckning baseras på det projekteringsarbete som de två konsultföretagen haft ansvar för.

Lillian Brunbäck på Trafikverket säger att Cowi och Tyréns visserligen varit med och tagit fram järnvägsplanen, men att de inte haft någon konkurrensfördel, till exempel genom att ha tillgång till viktiga handlingar som inte varit tillgängliga för andra.

– Vi har varit väldigt noga med att publicera allting och att ha en tillräckligt lång anbudstid, så att alla ska kunna läsa ikapp, säger hon.

Dessutom är Cowi och Tyréns långt ifrån de enda konsulterna som anlitats av Trafikverket. Hittills har över 990 konsulter från 84 företag varit inne och jobbat med Västlänken och Lillian Brunbäck säger att konsultmarknaden inte är så mycket större. Därför har man varit noga med att sätta upp regler för när en konsult blir jävig – just för att undvika att ”förbruka” alla konsulter.

– Vi har varit väldigt noga med att följa våra regler. Vi har hållit all information inom en liten grupp och till och med haft gardiner i vårt mötesrum, säger Lillian Brunbäck.

Den första instansen – förvaltningsrätten i Falun – gick på Trafikverkets linje och konstaterade att de uppsatta reglerna följts och även om det fanns en risk att Cowi och Tyréns hade dubbla roller, så hade det inte medfört en snedvridning av konkurrensen. Men det konkurrerande konsortiet är nu överklagat till kammarrätten i Sundsvall.

Det är första gången Trafikverket prövas för konsultjäv och Lillian Brunbäck säger att konsultkostnaderna sannolikt kommer att stiga drastiskt i framtiden om man förlorar målet.

– Om man varit inne och jobbat med Västlänken – och sedan är förbrukad för alla kommande uppdrag på Västsveriges största infrastrukturprojekt – då hade vi fått betala väldigt mycket för de tjänsterna.

Om den konsult som konsortiet särskilt pekar på i sina handlingar till rätten säger Lillian Brunbäck att denne har haft en speciell roll och att han har kunskap om projektet.

– Men han har inte deltagit i att ta fram förfrågningsunderlaget och vi visste tidigt att han skulle byta jobb. Så han har inte haft någon insyn alls i själva upphandlingen.

Läs också: Så här ska Trafikverket hålla nere priset

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.