Vänthallen öppen i nya resecentret i Angered

Det femkantiga gyllene huset i Angered centrum står nu färdigt och öppet för allmänheten. Ny vänthall, resebutik och kiosk ska förbättra tryggheten för resenärerna, hoppas Västtrafik.

ANNONS
|

För knappt ett år sen invigdes det nya resecentrumet i Gamlestaden. I helgen var det dags att slå upp dörrarna för nästa stora resecentrum i Angered centrum. Där möts tre spårvagnslinjer och ett tiotal busslinjer. Cirka 35 000 resenärer beräknas passera platsen varje dag.

– Det är en stor knutpunkt och det är många som reser där, därför ser vi behovet att göra lite extra för våra kunder, säger Mette Ramquist, presschef på Västtrafik.

Huset som är ritat av Wingårdhs arkitekter är en byggnad med fem hörn och gyllene fasad. Innanför väggarna finns vänthall, toaletter, en resebutik och kiosk. Det finns även ett utrymme där chaufförer ska kunna koppla av under körpauser.

ANNONS

Kostnaden steg 12 miljoner

Bygget var från början tänkt att stå klart i januari men försenades. Anbuden för att bygga var få, och det dröjde därför innan en entreprenör fanns på plats. Kostnaden skissades för ett år sedan till 26 miljoner kronor. Slutnotan landade på 38 miljoner kronor, som till hälften finansierats av Västtrafik och till hälften genom statliga medel.

Högtrycket i byggbranschen som ledde till få anbud, samt allmänna kostnadsökningar på marknaden är orsaken till att priset drevs upp enligt Västtrafik.

Förhoppningen med det nya resecentret som har öppet alla dagar mellan 06-22 är även att det ska vara trygghetsskapande för resenärerna.

– Har man möjlighet att sitta inomhus och vänta i värmen, kanske kunna köpa sig en kaffe och få hjälp med svar på sina frågor om kollektivtrafiken så tror vi att det blir en bättre helhetsupplevelse för våra kunder, säger Mette Ramquist.

Fortsatt behov av resebutiker

Västtrafikbutiken i resecentret blir den sjätte i Göteborg. Trots att allt fler väljer att köpa biljetter via app ser Västtrafik ett fortsatt behov av att ha butiker.

– Vi tror inte att det personliga mötet kommer att försvinna även om det går mer mot digital biljettförsäljning. Butikerna går mer och mer mot att bli information- och servicekanal för våra kunder, men det kommer alltid finnas de som av olika anledningar inte kan eller vill använda digitala kanaler, säger Mette Ramquist.

ANNONS
ANNONS