Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Utan hiss i 14 dygn – samma hyra

En flåsande Anders Mellbin på 73 år stannar i trappan med svettpärlor i pannan. Han bor på sjunde våningen och extrajobbar som taxichaufför. – Jag är rädd för att ramla varje gång jag går hem.

Anders Mellbin beskriver sig själv som överviktig. Sedan i måndags har hissen i hyreshuset i Gårdsten varit avstängd för en reparation. Senast den lagades var den avstängd i två dygn och då säckade han vid ett tillfälle ihop i trappan. Nu ska hissen vara avstängd i 14 dagar.

– Det är oförskämt, de känner mig. Jag får en sån jädra ångest för det här med hissen, ramlar jag tidigt på morgonen så är det ingen som ser mig, säger han.

Han har varit taxichaufför i 50 år och pensionen är låg, så han fortsätter att vara taxichaufför några dagar i veckan. Klockan 04:30 går han upp, sätter på kaffet, tar medicinerna och en smörgås innan det bär iväg. Sedan kör han taxi till klockan 10:00 då han åker hem till lägenheten igen. Lunch och vila sedan nästa pass från 15:00 till 21:00.

Anders Mellbin har kontaktat uthyrningsansvarig om en hyresersättning. Beskedet han får är att det ingår i avtalet att de ska kunna renovera utan kompensation. För att söka om kompensation så ska han skicka in en skriftlig önskan – Mellbin säger att han inte orkar hålla på med sånt.

– Jag har betalat för en lägenhet med hiss. Trots det möts jag av nonchalans, men det är bara att svälja förtreten, säger han.

Anna-Carin Lundblad är uthyrningsansvarig på Gårdstensbostäder.

– Jag är medveten om att det blir extra besvärligt när jag tittar på våra höghus. Men det jag vill se är ett brev från hyresgästen där han eller hon beskriver sin situation och vad det är utifrån det man anser att man bör bli kompenserad för, säger hon.

Hon berättar att det är nödvändigt att renovera hissen och att det är en vanlig renovering som hyresgästen generellt sett inte kompenseras för. Och det ligger i hyresgästens intresse, för att det inte ska vara några problem med den framöver.

Enligt Hyresgästföreningens jurist, Roger Höög, är utgångspunkten att gemensamma utrymmen ska vara i normalskick. Och är de inte det så ska man inte betala för det. I många hyresavtal är dock kompensationsrätten bortförhandlad för återkommande renoveringar som till exempel tapetsering, byte av paneler eller nya fönster – så kallat sedvanligt underhåll. Roger Höög tycker att Anders Mellbin ska skriva till hyresvärden.

Anders Mellbin säger att hissen är viktig för att få vardagen att gå ihop, att dryga ut kassan på något sätt.

– Det är som en rävsax det här, utan jobbet skulle allt rasa ihop.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.