Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

1/7

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Tvivel om vem som körde bilen när Yussuf dog

23-årige Yussuf Hassan kördes ihjäl när han var på väg till jobbet. Mannen som i hög fart körde på honom försvann från olycksplatsen. En stund senare kom en man tillbaka och sa att han var föraren. Men var det han som körde bilen? GP har granskat fallet och kan visa luckor i utredningen.

Tidigt en lördagsmorgon i februari i fjol satte sig 23-årige Yussuf Hassan i sin Peugeot för att köra till jobbet som busschaufför. Samtidigt var en tung Mercedes på väg i hög fart. I korsningen Gråbovägen-Eriksbo Västergärde möttes bilarna. Mercedesen höll 105 kilometer i timmen vid kraschen in i Peugeotens förarsida. Klockan var 04.33 och Yussuf Hassans liv tog slut.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

En 28-årig man dömdes senare för brottet. Men bilförarens identitet blev aldrig säkrad med teknisk bevisning. Det hade kunnat ske med dna-prov från den utlösta krockkudden. Men något sådant togs inte.

Förhörsledaren frågade aldrig

GP har talat med taxiföraren som var först på olycksplatsen. Han såg bilföraren försvinna därifrån. Och han berättar att han såg en man med andra kläder komma tillbaka. Men om detta frågade aldrig polisens förhörsledare.

Yussuf Hassan var Madina Buubes äldste son. Hon påpekar att hon inte vet vem det var som körde Mercedesen som dödade Yussuf. Det kan ha varit den 28-årige man som fick en villkorlig dom och dagsböter för vållande till annans död. Men under rättegången dök det upp tvivel.

- Olika personer sa att det inte var han som hade kört bilen. Det var vad de hört, från folk som kommit till platsen efter olyckan. Det finns också folk som säger att de hört en annan person säga att han kört bilen men kommit undan.

"Mycket som är konstigt"

Hon visar bilder på Yussuf i mobilen, beskriver honom som en kille som spelade fotboll och alltid var glad. Yussuf hade kört buss i två år men bara bott två månader i Eriksbo när olyckan skedde.

- Vi är inte säkra på hur det ligger till, men allt har inte blivit utrett här. Det är mycket som är konstigt, varför togs inte dna- och blodprov, undrar Madina Buube.

Yussufs pappa, Hussein Hassan Ibrahim, har för sin del kvar förtroendet för det rättsliga systemet.
- För oss är det viktiga att det är rätt person som döms, att rättvisa skipas, säger han.

Satt i passagerarsätet 

När kraschen skedde satt 21-åriga Cecilia Duvgren i Mercedesens passagerarsäte. Hon hade varit på en krog vid Vasagatan tillsammans med vänner. Cecilia delade en lägenhet med en kompis i Eriksbo och hade åkt spårvagn till Hjällbo. Därifrån gick hon. Trött och hungrig började hon lifta. Vid busshållplatsen Handbollsvägen stannade en Mercedes.

- Direkt när jag satt mig accelererade föraren väldigt kraftigt. Jag drog till mig bilbältet och satte fast det. När jag tittade upp igen såg jag en bil rulla ut framför oss. Jag såg vårt ljus reflekteras i ögonen på den som körde bilen. Sedan small det, berättar Cecilia Duvgren.

Hon hade då åkt i cirka 400 meter. Båda krockkuddarna löstes ut i Mercedesen. Cecilia minns att föraren direkt efter kraschen inte frågade hur det var med henne, utan sa något i stil med 'oj, det här gick lite fort'.

- Det gjorde att jag fick panik och skyndade mig ur bilen. Jag tog mig till en lyktstolpe och väntade på hjälp.

Verkade onykter

Efter detta såg Cecilia inte mer av föraren.
Hon minns honom som "för pigg och glad för att vara nykter".

- Jag har fortfarande en magkänsla av att han var påverkad, av någonting.

Efter olyckan visade polisens provtagning av den 28-årige mannen att han inte hade några otillåtna substanser i sig.

Tre bilar passerade olycksplatsen utan att stanna. Den fjärde var en taxi och i den fick Cecilia Duvgren värma sig. Hon lade sig ned i baksätet, samtidigt som taxiföraren skällde på henne.
- Han hade blivit omkörd av en Mercedes som körde väldigt fort. Och han hade sett en tjej med långt brunt hår i framsätet, och trodde att det var jag. Och eftersom föraren inte var där då, skällde han på mig.

Betraktades som mindre trovärdig

Polisen tog fasta på uppgifterna från taxiföraren. Dessa, och skräpet från en hamburgerrestaurang i Mercedesen, gav utredarna uppfattningen att Cecilia ljög om var hennes bilfärd startat. Hon betraktades som mindre trovärdig.

Hennes kompis Jonny Sidi, 25, har inte blivit hörd av polisen.
Han berättar för GP att han var med Cecilia Duvgren på restaurangen under fredagskvällen och natten till lördagen.
- Vi var nog ett 20-tal personer på krogen. Några av oss gick efteråt till Valand. Där tog Cecilia och jag en 4:a, någon gång mellan klockan 3 och 4. Hon gick av vagnen i Hjällbo och jag fortsatte mot Angered, säger Jonny Sidi.

Ambulansen körde Cecilia till Sahlgrenska där hon blev kvar till eftermiddagen, efter att ha fått hela kroppen scannad.
- Jag hade så ont i magen efter bilbältet att jag inte kunde röra mig. De bar mig till ambulansen och jag fick morfin på sjukhuset.

Föraren försvann

Cecilia var under en månad fysiskt påverkad av olyckan, bland annat hade hon svårt att behålla det hon åt.
Hon tror inte att föraren av Mercedesen klarade sig helt utan skador.
- Någon slags skada måste han ha haft. Jag hade grova blåmärken på min mage.

När taxiföraren Salah Omari stannade vid olyckan var Mercedesens förare kvar på platsen.
- 'Ska jag larma', frågade jag honom. 'Ja, larma', svarade han och det gjorde jag.

Mycket mer hann Salah Omari inte säga till föraren innan han försvann, till synes utan skador.
- Han verkade må bra. Men tjejen hade ont.

Enligt Omari dröjde det 10 till 15 minuter innan polisen kom.
- Därefter tog det nog 15 minuter till innan killen kom tillbaka. Då sa polisen 'det är han'. Flickan fanns då fortfarande i min bil, men hon hade ingen kontakt med killen som kom tillbaka.  

Stämmer inte överens

Dessa tider stämmer inte med de polisen noterat: att förhöret med 28-åringen startade klockan 04.45, det vill säga bara tolv minuter efter kraschen. I förhöret säger 28-åringen att han fått panik och sprungit hem där han snabbt blev lugn igen och bestämde sig för att återvända till olycksplatsen, 350 meter från bostaden.

När killen kom tillbaka till olycksplatsen hade han inte samma kläder på sig, enligt Salah Omari:
- Det var en finklädd kille som körde bilen. Den som kom tillbaka hade jogging- eller sportkläder. Jag är 100 procent säker på att det var olika kläder. Kanske åkte han hem och bytte kläder.

Om detta står det dock ingenting i polisförhöret med Omari.
- Nej, jag har inte pratat med polisen om de olika kläderna. De frågade mig inte om det.

Ingen som frågade

På olycksplatsen var det, vad Salah Omari minns, ingen som frågade om det var rätt kille som kom tillbaka. Omari påpekar att det var mörkt på platsen, men han minns ytterligare en skillnad:
- Den första killen var mera bred än smal, den andre var smalare tror jag.

Varken Salah Omari eller passageraren Cecilia Duvgren fick någon fråga under rättegången om de kunde peka ut den åtalade som bilens förare.
- Det handlade mest om bilens hastighet. Jag såg inte den åtalade i rättssalen och jag hade inte kunnat säga om det var han som körde bilen. Jag såg förarens ansikte allt för kort tid, säger Cecilia.

Hon är ledsen att hon inte kunnat hjälpa den avlidnes föräldrar att peka ut föraren.
- Om jag hade haft en son som avlidit på det här sättet, hade jag också velat ha svar.

Polisinspektör Andreas Gabrielsson var förundersökningsledare. Enligt honom fanns det ingen anledning att betvivla att det var 28-åringen som körde Mercedesen.
- Tvivlen kom sent, i samband med rättegången. Om de hade presenterats under våren hade vi naturligtvis undersökt fordonet efter dna. Men det var för sent, bilen var skrotad, säger Gabrielsson.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.