Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Trafikfarlig plats. ”Det är ingen som kommer och tar våra saker där” berättar en av de tjugotal personer som i dagsläget sover under bron vid Götaleden.

Tvingas bo vid tunneln

Götatunneln är en trafikfarlig plats både för de som bor där och för de tusentals trafikanter som passerar. Trafikverket söker nya lösningar och diskuterar att bygga igen området.

Strax innan årsskiftet berättade GP om de återkommande bosättningarna vid Götatunneln och hur Trafikverket skulle ta tag i situationen. Trafikverkets nya lösning var då att påbörja en daglig undanröjning av tält och madrasser. Och man trodde att det gett resultat. Men nu har Trafikverket sett tält på platsen sedan tre veckor tillbaka.

– Det skyddar från regnet och mina kläder får hänga ostört, det är ingen som kommer och tar våra saker där, berättar två kvinnor som sover vid Götatunneln.

Platsen de bor på är en betongmiljö bara tio meter ifrån den ständigt dånande Götaleden. De två kvinnorna vill inte ställa upp med namn men säger att de sover där 4 timmar varje natt.

Anders Forsman är projektledare på Trafikverket och var på plats kvart i sex i fredags morse tillsammans med Räddningsmissionen. De informerade de 20 personerna som bor där om trafikfaran och att deras sovplatser är olagliga. Reaktionen från de boende var att det saknas andra alternativ.

– Jag har full förståelse för deras situation men bosättningen är på ett ytterst trafikfarligt ställe. Vi tar ett helt nytt om tag nu i år och kommer ha intensiva informationsträffar de kommande veckorna, säger Anders Forsman.

Räddningsmissionen har sedan en tid tillbaka samarbetat med Trafikverket för att informera EU-medborgare som bor i trafikosäkra områden. Det kan vara i närheten av järnväg eller i fallet som Götatunneln, intill motorvägen.

Trafikverket hoppas att dialogen ska göra att de som bosatt sig på platsen väljer att lämna. Andra lösningar kan vara att återuppta den dagliga städningen eller kontakta Kronofogden och polisen för avhysning. Ytterligare ett alternativ är att bygga om så det inte går att bo på platsen.

– Vi tittar på allvar efter ett sätt att bygga igen men det är än så länge bara på ritbordet. Det är en väldigt komplicerad yta att bygga igen rent tekniskt, eftersom den är i olika nivåer med lutningar och pelare till höger och vänster. Det drar iväg i pengar också.

Vid en eventuell ombyggnation måste de också kunna ta sig fram med maskiner och verktyg för reparationer. Men trafikfaran måste lösas, anser Anders Forsman. Han berättar att personer genat över leden, från det ena brofästet till det andra, vid ett fåtal tillfällen förra året. Och skräp har flera gånger blåst ut i trafiken vilket fått trafikanter att tvingas väja undan. Informationsträffen i fredags morse anses ha gått bra och nästa vecka väntar samma procedur.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.