Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Två av flygbolaget BRA:s plan, som båda lyft från Landvetter, tvingades landa på Sturups flygplats efter att ha fått tekniska problem med sina motorer. OBS: Arkivbild. Bild: Lars Pehrson/SvD/TT

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Två plan från Landvetter har tvingats landa

Två charterflyg som lyfte från Göteborg under morgonen har tvingats landa på Sturup utanför Malmö. Båda flygen tillhör flygbolaget BRA och ska ha haft liknande tekniska problem med en av sina motorer.

Det första planet som lyfte vid 06.30 var på väg mot Kefalonia i Grekland fick tidigt problem med en av sina fyra motorer.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

Fredrik Hermansson är räddningsledare för Sjö- och flygräddningscentralen som var på plats på Sturup tillsammans med räddningstjänst, ambulans, polis samt en helikopter i luften för eventuell assistans.

– Piloten fick stänga av den ena motorn och flyg runt över Skåne innan en kontrollerad landning på Sturup utfördes, säger han.

Innan landning var piloten tvungen att flyga runt över Skåne i cirka en och en halv timme och bränna bränsle för att komma ner i landningsvikt.

Plan nummer två, som var på väg mot Split, Kroatien, fick samma problem cirka två timmar senare och fick vända tillbaka mot Sturup efter att ha legat över Tyskland. Där fick även denne pilot cirkulera över Skåne innan en kontrollerad landning kunde utföras.

– Vi får sådana här larm med jämna mellanrum men att det kommer två stycken inom loppet av två timmar som är från samma bolag och lyfter från samma plats är mycket ovanligt, säger Fredrik Hermansson.

De två flygplanen ska komma från samma tillverkare men vara av olika storlekar. Modellnamnen är RJ100 och RJ85.

Tekniska analysen pågår

Under lördagen arbetade BRA med att ta fram en teknisk analys på de två planen för att se vad det är som gått fel.

– Den tekniska analysen pågår för fullt. Vi kommer att få förseningar på de avgångar som skulle skett för de här individuella planen och arrangörerna tittar på alternativa lösningar med andra plan, säger Ulrika Matsgård, kommersiell chef på BRA.

Flygbolaget hade en handfull andra avgångar under dagen och menade att de skulle göra säkerhetskontroller på de andra planen om analysen sa att det behövdes.

På lördagskvällen uppgav BRA att det är oklart hur lång tid det kommer att ta att identifiera vad som gått fel med planen.

– Det är omöjligt att säga när vi kommer att ha en färdig slutrapport. Den analysen som genomförs nu kommer vi sedan att gå igenom med flygplanstillverkare och myndigheter. Men vi jobbar för fullt med det, säger Ulrika Matsgård.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.